leseriet

Hei. Jeg heter Mohammed og er opprinnelig fra Somalia. P denne bloggen kommer jeg primrt til skrive om bker og film; anmeldelser, tanker om litteratur/film og nyheter om forfattere/regisrer/filmer som jeg har stor sans for.

Siste innlegg

Lenker

Bloggdesign

Uten svik av Lee Child


" Armstrong tok seg p en skinnjakke over genseren og gikk ut bakdren. Vinden rufset ham i hret, og han lukker glidelsen p jakken mens han gikk til porten. To skritt fr han rakk dit, ble han fanget opp i kikkertsiktet.[?] mannen med yer mot kikkertsiktet var bare 115 meter fra porten p baksiden av Armstrongs hus. Han visste det helt nyaktig, for han hadde akkurat sjekket avstanden med en lasermler. [?]Armstrong ndde fram til porten. Han sluttet g. Hundre og femten meter unna kunne mannen med kikkertsiktet mot ye bare bevege riflen rlite mot venstre, helt til han hadde mlet nyaktig i sentrum. Han holdt pusten. Trakk fingeren bakover s det ikke lenger var noen slakk i avtrekkeren. S klemte han den helt inn.[?] Kulen brukte en brkdel over fire tideler av et sekund p forflytte seg de hundre og femten meterne. Den traff Armstrong med et vtt dunk hyt i pannen. Uten svik


Forlaget skriver:

Secret Service har gitt Jack Reacher i oppdrag drepe USAs visepresident.
Det de ikke har fortalt ham, er at hensikten er teste hvor effektivt sikkerhetsopplegget rundt visepresidenten er. Reacher kan dette gamet, han er rask, smart og anonym - den perfekte snikmorder. Det han ikke vet, er at en gruppe attentatmenn allerede har planlagt ta visepresidenten av dage. De er superprofesjonelle, men de har oversett ett viktig element: Jack Reacher.

"Uten svik", Lee Childs sjette bok om den tidligere militrpolitimannen Jack Reacher, har, som s mange av Reacher-bkene, et spennende premiss: Etter et mislykket drapsforsk p Brook Armstrong, en tidligere anonym politiker som n overraskende er et valg og et hjerteslag unna presidentembetet, blir Jack Reacher kontaktet av Secret Service-agenten M.E. Froelich.

Hun nsker at han skal forske penetrere forsvarsverkene Secret Service har rundt visepresidenten, slik at de bedre kan forberede seg p de kende truslene mot den ferske visepresidentkandidaten. Reacher er i Atlanta, ikke srlig hipp p bli involvert, men lar seg overtale. Delvis fordi Froelich er eksen til Joe, storebroren som ble drept r tidligere.

Reacher kaster seg ikke ut i oppgaven uten komme til bunns i hva rsaken er, og Froelich er ikke vond be. Hun forteller ham det hun vet, om drapsforsket, om trusselbrevet som ble funnet p et av kontorene hos Secret Service, og hennes mistanker om at muldvarp i organisasjonen sannsynligvis samarbeider med den som nsker ta livet av Armstrong.

Reacher gr i gang med oppdraget. Og han finner flere hull i forsvarsverkene. Pragmatisk som han er, ber han Froelich om avlyse visepresidentens offentlige tiltredener, eller begrense dem kraftig. Men det lar seg ikke gjre. Visepresidenten er tross alt en politiker, og selv om han aldri har vrt rgjerrig til nske vre noe mer enn representant for staten sin, har utnevnelsen tent glden i ham. Det betyr at han heller vil g ut og hilse p folk og kysse babyer og risikere livet, enn sitte bak flere lag med vpnede Secret Service-agenter.

Dermed blir oppdraget tofoldig; beskytte Armstrong og spore opp drapsmannen/drapsmennene. Det er lettere sagt enn gjort.

"Uten svik" er helt fantastisk. Til den ikke er det. Problemet, som frst dukker opp p slutten, har gjre med skurkenes motivasjon. Den er temmelig overfladisk for si det mildt. Det skuffer stort og tar boka fra vre en som absolutt fortjener en sterk femmer, til vre en som ikke knapt br f en firer.

Anbefales med forbehold.

Tittel: Uten svik
Utgitt: 2013
Forlag: Cappelen Damm
Sider: 446

Terningkast: 4



Avslringen av Michael Crichton


?He did not want an affair with his boss. He did not even want a one-night stand. Because what always happened was that people found out, gossip at the water cooler, meaningful looks in the hallway. And sooner or later the spouses found out. It always happened. Slammed doors, divorce lawyers, child custody.? Avslringen


Forlaget skriver:

Tom Sanders er gift og har arbeidet for et hyteknologifirma i tolv r. Da bedriften skal omorganiseres, tror alle at Tom skal bli den nye sjefen, men Meredith Johnsen, som Tom engang har hatt et forhold til, blir ansatt i steden. Hun bruker hele sin tiltrekningskraft p Tom, men da Tom ikke vil vre med p leken, beskylder hun ham for seksuelle overgrep. Tom hevder at det var hun som forgrep seg p ham, med det er hun som blir trodd, han risikerer miste jobben. Tom gr til advokat, og under etterforskningen av saken, avdekkes det blant annet misligheter rundt en forestende fusjon.

En gang tidlig p 2000-tallet hadde jeg en tekno-thriller-periode. Jeg slukte opp alt, uansett kvalitet. Det var ogs da jeg begynte sluke Michael Crichtons bker. Han hadde blitt introdusert for meg av storebroren min (Gud nde hans sjel). Den frste boken jeg hjalp meg med lese, var "En trussel fra rommet". Senere hjalp han meg med komme gjennom "Congo". S gikk det mange r fr jeg leste ham igjen.

"Avslringen" var en av de jeg leste sent. Men den har blitt en av mine favoritter av Crichton. S mye faktisk at det ikke gr ett r uten at jeg gjenleser boka.. Det har n blitt over et dusin ganger og fortsatt er jeg interessert i karakterene og det sentrale temaet i boka; seksuell trakassering.

Boka og temaet er like aktuelle i dag som da Crichton frst ga ut boka tidlig p 1990-tallet. S sent som for en time siden hrte jeg p radioen at en av fem (yrkesaktive) norske kvinner sier at de opplever seksuell trakassering p jobben. Ofte i forbindelse med sosiale tilstelninger p jobben hvor alkohol drikkes.

Alkohol er ogs inne i bildet i "Avslringen". Meredith, hovedpersonens tidligere elskerinne, n sjef, bestiller det fr hun inviterer Tom til kontoret sitt sent en ettermiddag. Ingen av dem blir fulle, men det er med p endre situasjonen. Eller mer presist, hun vil mene at det br tolkes p den mten. Ingen voksen kvinne inviterer en voksen mann hun har hatt en intimt forhold med til kontoret sitt, serverer vin uten at det signaliserer noe. Mener Meredith.

Toms argument nr Meredith anklager ham for seksuell trakassering etter at han avviser henne (etter frst ha klint med henne og latt henne begynne utfre oralsex p ham), er at han som hennes underordnede flte seg presset, og at han uansett har rett til si nei nr som helst.

Meredith er selvflgelig av annen oppfatning. Det er ogs Toms sjef og mange av kollegene hans. De mener at pstanden hans, om at hun- en kvinne- skal ha trakassert ham - en fysisk sterkere mann-seksuelt, er s latterlig at den ikke fortjener et motargument. Forresten; hvilken seksuelt aktiv mann sier nei til ligge med en s vakker kvinne som Meredith?

Selv Toms kone kan ikke la vre lure p det samme. Men overraskende nok, tror hun p mannen sin. Det hjelper ham litt, men trsten er mager; ikke bare vil selskapet, DigiCom, sparke ham, noe som vil koste ham millioner, de vil ogs sverte hans navn slik at han blir en paria i bransjen. Det kan han ikke leve med.

"Avslringen" er ikke bare en spennende, realistisk, intelligent bok, den er ogs rasende godt komponert, evner overraske og gir leseren flere uforglemmelig godt realiserte karakterer.

En av Crichtons absolutt beste.

Anbefales p det varmeste.

Tittel: Avslringen
Utgitt: 1994
Forlag: Gyldendal
Sider: 420

Terningkast: 6

Det store togrveriet av Michael Crichton


"Dristige og brutale ran har ndd foruroligende hyer de siste ukene, " skrev Illustrated London News 21. desember 1854, "srlig om kveldene. Det viser seg at den tro Nr Wilson hadde p at gatebelysning skulle virke hemmende p vold, ikke var berettiget, for bandittiene er frekkere enn noensinne. S sendt som i gr ble konstabelen Peter Farrell lokket inn i et smug, hvoretter en bande bller kastet seg over ham, rundhjulte ham og tok alt han eide, tilmed uniformen. Helle ikke m vi glemme at parlamentsmedlemmet Mr Parkington for bare fjorten dager siden ble overfalt p pen gate underveis fra Parlamentet til sin klubb. Denne voldsepidemien m myndighetene reagere raskt og effektivt p." Det store togrveriet


ret er 1854. Dronning Victoria har sittet p tronen i sytten r. Krigen i krim, mellom Storbritannia, Frankrike, det Ottomanske riket og Sardinia p den ene siden, og Russland p den andre, har pgtt i snart ett r. Og nesten tjue r etter dets oppfinnelse, er toget modernitetens siste vidunder. Ikke bare skyfler det tusener fra London til steder der hestekjerren lenge hadde monopol p fremkomst, det brukes ogs som transportmiddel for viktig last, nemlig til frakte deler av gullet den britiske imperiet bruker til betale for den pgende og blodige krigen.

Mens mange i landet er opptatt med brste stvet av patriotismen sin, er Edward Pierce, hovedpersonen i Michael Crichtons suverene "Det store togrveriet, opptatt med planlegge hvordan han skal legge beslag p gullforsendelsen.

Pierce er p mange mter en mann forut sin tid. En som trosser vedtatte sannheter i det Viktorianske samfunnet om hvem som begr kriminalitet og hvorfor de gjr de. Man tror nemlig at kriminalitet og forbrytelse var en reaksjon p pressende ytre omstendigheter; mangel p husvre, fde og arbeid. Hvis man utslettet disse ytre omstendighetene, ville forbrytelse og kriminalitet forsvinne for godt. Trodde man.

At noen som Edward Pierce, tross sin elegante klesstil, dannelse, intelligens og raffinement, ble kriminelle og begikk forbrtelser, ble ansett som mulig hvis personen trosset sin "karakter". De som hevdet at forbrtelse skyldes en annen impuls, ble ledd ut av rommet.

Pierce tar en Danny Ocean; han rekruterer medarbeidere, legger opp en intrikat plan for f tilgang og adgang til steder og nkler han er avhengig av for lykkes med prosjektet, svikter de han m svikte, lyver for de han m lyve for og begr Stobritannias mest spektakulre ran p den tiden. Hvordan han gjorde det og hvorfor det likevel gikk s galt etter at pengene var i boks, er en spennende, intrikat og uimotstelig godt sammenskrudd historie.

Anbefales varmt!

Tittel: Det store togrveriet
Utgitt: 1976
Forlag:Aschehoug
Sider: 218

Terningkast: 5

Hele Sannheten av David Baldacci


[?] tolv menn ifrt lange kapper svermet inn. De dro lyddempede vpen frem fra frakken, tok sikte og begynte skyte. Idet de stormet inn, hadde kvinnen i resepsjonen nettopp lftet telefonrret for ringe, men linjen var dd. Sekunder senere var hun ogs det da et prosjektil traff henne i pannen.[?] En middelaldrende analytiker hadde uheldigvis valgt dette yeblikket til komme inn i resepsjonen. Et yeblikk senere l han dd ved siden av sin kollega. Noen av de bevpnede mennene satte kursen mot kjelleren. Andre gikk fra rom til rom i frste etasje, sparket opp drene og drepte dem som befant seg der inne.[?] Da skrikene ndde Annas bevissthet, trodde hun at noen hadde kommet til skade seg. Hun spratt opp og lp mot dren. Da hun hrte et dempet brak, skjnte hun ikke med det samme hva det var. Da hun hrte lyden igjen, gikk sannheten opp for henne. Det var noen som skjt." Hele sannheten


Nicolas Creel er rik. Veldig rik. Hans personlige formue er p 21 milliarder dollar og stammer hovedsakelig fra Ares Corporation, et kolossalt konglomerat som produserer vpen og annet forsvar-og-krigsrelatert materiell til noen av verdens mektigste land. Selskapets hundre og femti milliarder store markedsverdi og den private formuen, hindrer likevel ikke Creel fra drmme om enda mer penger. Og han er villig til starte en verdenskrig for f det til.

Her kommer Richard Pender inn. Pender eier og driver Pender & Associates, et av verdens beste selskaper i markedsfringens nyeste og mest radikale front- persepsjonsstyring. I motsetning til de fleste i reklamebransjen, betales ikke Pender & Associates store summer for brste stvet av sannheten eller pynte den, de tar betalt for skape sannheten. Og Nicolas Creel har spesiell sannhet selge.

Verdens befolkning, blant dem ei tenringsjente i Norge (hvor i landet hun er, spesifiseres ikke), blir kjent med denne sannheten via en viral video. Videoen, et kort og amatrmessig filmet rop om hjelp fra det som tilsynelatende er en russisk opposisjonell som kaller seg Konstantin, setter i gang raset mot konflikt.

Russland og Gorsjkov, landets leder, blir dmt kun basert p Konstantins ord. Anklagene om forflgelse av opposisjonelle, blir selvsagt avvist av russerne. De hevder til og med at noen Konstantin ikke eksisterer. Men verden er vant med slik prat fra russerne hver gang de har vrt anklaget for brudd p menneskerettighetene. S ingen tror p det de sier. Eller rettere sagt, nesten ingen.

Anna Fischer, forloveden til Shaw, agenten og helten i flere av Baldaccis bker, er en av de som stusser over nettsidene og bevisene som tytter ut av overalt og advarer mot den rde faren. Som forsker, forfatter og ekspert p internasjonal politikk, er hun trygg p at anti-Moskva-gruppene som popper opp p nettet og i media er tryllet opp. S hun starter lete etter en bekreftelse, noe som kan bevise at russerne plutselig ikke har gtt av skaftet. Det koster henne livet.

Shaw hadde egentlig planlagt pensjonere seg fra den overnasjonale sikkerhetsorganisasjonen han jobber for. Bli sivilist. Nyte livet med sin vakre og smarte blivende kone. Men drmmer gr i tusen knas nr forskningssenteret der Anna jobber blir angrepet av vpnede menn og alle senterets ansatte blir drept.

Knust av sorg og kokende av rettferdig harme, slr Shaw seg sammen med Katie James. En gang var James en velrennomert og prisbelnt journalist. N er hun en drukkenbolt som redaktren er geners nok til gjemme vekk i nekrologavdelingen. Det er mens hun skriver om bortgangen og gravferden til en prominent skotsk politiker at Shaw og hennes veier krysses.

James ser i starten p Shaw som en blle, og Shaw ser p James som en drukkenbolt med farlig penn. Men etter at agenten redder James? liv og senere- etter at han oppdager at journalisten har en anelse mer integritet enn sine yrkeskolleger, kommer Shaw og James litt motvillige frem til en enighet: oppspore de som massakrerte Anna og kollegene hennes. Han gjr det for f hevn, hun for finne en historie som kan redde karrieren.

Ingen av dem vet at Creel og hans hensynslse leiesoldater observerer og flger hvert skritt de tar. Til de blir lei av se paret nrme seg hiet og gr til angrep.

Hele sannheten har en god del kvaliteter en ikke kan la vre sette pris p; den er sjeldent spennende, velplottet, har et par sympatiske helter og en noks tilfredsstillende slutt. S mitt hat mot boka skyldes ikke at den kommer til kort som spenningsroman, det har med hvordan den omtaler og presenterer muslimer.

Jeg har i en anmeldelse av annen bok, referert til David Baldacci som en ny Tom Clancy, en hyreorientert forfatter som skriver om supergode agenter som forsvarer det supergode USA mot superonde muslimer.

I Hele sannheten er skurken en amerikansk milliardr, likevel popper muslimske terrorister og heroinsmuglere opp her og der for gi vr helt anledning til lire av seg replikker som denne: Jeg vet at dere lever omtrent i det niende rhundret, men man m ta det enogtyvende rhundret inn over seg for unng have p ddscella.

Skurken sier om muslimer at de er de eneste p planeten en ikke kan stole p med atomvpen, fordi de- etter hans oppfatning- nsker dden velkommen mer enn andre. Enda mer latterlig blir det nr forfatteren plasserer sunni-terrorister med iranere. Man vet ikke om man skal le eller hive boka mot nrmeste vegg.

Hvis du liker gode spenningsbker, anbefales denne. For min del blir det nok siste Baldacci-bok jeg leser.

Tittel: Hele sannheten
Utgitt: 2011
Forlag: Cappelen Damm
Sider: 391

Terningkast: 4













Advarsel: Ambler av Robert Ludlum

" Ambler kjente et stikk i halsen- en knott, en mygg?- og klapset ndsfravrende p stikksret med hnden. Det gikk et par sekunder fr han skjnte at det ikke var noen insekter i skogen p denne tiden av ret. Og frst n s han at fingertuppene hans var rde av blod. Ikke et insekt. Ikke en pil. En kule." Advarsel: Ambler

En kan anklage Robert Ludlum for en del ting: f.eks. at heltene i bkene hans er veldig like, at noen av mursteinene han rakk gi ut fr sin dd i 2001 kunne ha hatt godt av moderat trimming, og ikke minst- at forfatterskapet hans ville ha vrt mer respektert om han/familien/forlaget ikke hadde leid ut prestisjen sin og navnet sitt til bker som truer med sparke Clive Cussler fra det jeg kaller grdighetstronen.

Men n ting kan man i hvert fall ikke si om ham; at han slikket amerikanske institusjoner opp etter ryggen. Det lot han Tom Clancy ha en eksklusiv rett p, til Clancy dde og (tilsynelatende) ga denne helt undvendige plikten i arv til David Baldacci.

I "Advarsel ambler" er den amerikanske staten skurken. Ikke direkte, og ikke p en karikert mte. Men mest fordi Washington ikke evner ha kontroll p sine fanatikere, som har omfavnet ndvendigheten av amerikansk hegemoni og viktigheten av opprettholde det. Uansett hvor hy prisen mtte vre. Eller bli.

Helten, Harrison "Hal" Ambler", var i mange r en av de som virret rundt frontlinjen(e) og forsvarte hjemlandets hegemoni. Han var snikmyrder i Konsulre Operasjoner. Organisasjonen som bestr av talentfulle spioner, ble ledet av fanatiske byrkrater med vide rammer og et overordnet ml: srge for at det USA alltid satt med hnda p rattet i internasjonal politikk.

Med Sovjetunionens kollaps er det ingen som truer landets posisjon. Det har tankesmiene i og utenfor Washington prekt i alle rene etter at jernteppet falt og Russland ble et kleptokrati. De samme tankesmiene har sett p den kinesiske dragen og konkludert at landets konomiske mirakel og engasjement med Vesten, og da srlig USA, vil resultere i politisk liberalisme i Midten Rike.

I 2005 er denne spdommen ved g i oppfyllelse. Landet har en populr leder som tar en Gorbatsjov, og det er bare et sprsml om tid fr Beijing blir hovedstaden i verdens strste demokrati. Men i deler av maktens korridorer i Washington murres det. Noen der er overbevist om at et demokratisk Kina vil snappe stafettpinnen fra USA og at dette vil innlede et kinesisk rhundre. Det m stoppes.

Mens planene for hvordan dette skal gjres marinerer i bakgrunnen, er Hal Ambler ikke p scenen. Han har ikke vrt det i nrmere to r. Han er pasient nummer 5312 p en topphemmelig psykiatrisk klinikk i Virginia, der man pleier oppbevare mennesker med verdifull informasjon i hodet som det har trna for. Men sannheten er at det egentlig ikke har trna for ham. Det tror han i hvert fall ikke selv. Egentlig vet han ikke hvordan han har havnet der, eller hvorfor.

For finne ut av dette, m han rmme. Og med hjelp fra Laurel Holland, en sympatisk psykisk sykepleier, klarer han det. Men det er da hans virkelige problemer starter: for det frste gjenkjennes han ikke av menneskene som burde kjent ham; drvakten p leilighetskomplekset der han husker ha bodd i ti r og vennene hans. Til og med de som kjente ham fr han ble agent, husker ham ikke. S ser han seg selv i speilet og skjnner delvis hvorfor; han gjenkjenner ikke ansiktet som ser tilbake p ham. Er det han som er gal eller er det verden rundt ham som har gtt av skaftet?

Uansett hva svaret viser seg bli, er n ting sikker: noen vil likvidere ham fr han graver den opp. Han overlever s vidt det ene attentatet etter det andre, oppsker folk han tror er gamle allierte, lar seg bruke nr svar blir dinglet foran ham og virrer rundt i bde USA og Europa for komme til bunns i saken. Uvitende om at han er som en rotte i en labyrint.

Advarsel ambler er en velskrevet, velplottet og lekende spenningsroman. Uten tvil en av Robert Ludlums beste, og en av av mine favoritter fra forfatterens hnd.

Anbefales varmt.

Tittel: Advarsel Ambler
Utgitt: 2007
Forlag: N.W.DAMM & SN
Sider: 448

Terningkast: 5




Tilstelsen av John Grisham


"Hele oppsettet var tragikomisk- Keith i Slone med en serievolds-og drapsmann preget av tvilsom troverdighet for f noen til lytte til en eiendommelig historie mens hele byen telte med Dont Drumms siste timer. Det umake paret ville bli latterliggjort, kanskje til og med skutt. Og nr han vendte tilbake til Kansas, kunne pastor Keith Schroeder finne seg tiltalt for en forbrytelse det ikke fantes noe forsvar mot. Jobben og karrieren kunne henge i en tynn trd. Alt sammen p grunn av et krek som Travis Boyette." Tilstelsen

Frste gang John Grisham behandlet ddsstraff i en av bkene sine, var resultatet ?Ddskammeret, en bok som etter min mening manglet det mest sentrale i Grishams bker; et hjerte.

Hovedpersonen, Adam Hall, var forglemmelig i boka, og enda mindre imponerende da han ble spilt av Chris O?Donnell. Halls bestefar, spilt av Gene Hackman i filmen, var en usympatisk rasist og morder. Ikke akkurat en karakter leserne eller filmpublikumet var engstelige p vegne av jo nrmere han kom gasskammeret i Mississippi. Med mindre du er mot ddsstraff, selvsagt. Noe jeg ikke er.

Den andre boken som tok opp temaet, "En uskyldig mann" fra 2006, var langt, langt bedre. Faktisk vil jeg si at boka er en av Grishams beste. Minst topp fem. Og sammen med Douglas Prestons "The Monster Of Florence" og Erik Larsons "The Devil and The White City", er den en av mine absolutte favoritter blant krimdokumentarer.

"Tilstelsen" havner et sted i midten; langt bedre enn "Ddskammeret", men et par trinn under "En uskyldig mann". Det skyldes tre ting; for det frste er boka irriterende mye opptatt av preke. Den preker og preker, og preker og preker. Og akkurat i det du tror at den ugjendrivelig har fastsltt poenget, preker den enda mer.

S er det karakterene: Fordi Grisham en agenda fremstilles ddsstraffmotstanderne som uselviske, humanistiske, sympatiske og liberale. Ddsstrafftilhengerne derimot, veksler mellom vre rasistiske, korrupte, beregnende og smlige paragrafryttere som heller drar p hyttetur og golf, enn redde et uskyldig menneske.

Det siste er ikke en spoiler. Spass avslres i baksideteksten. Den skyldige heter Trevor Boyette, er dmt for seksuelle forbrytelser i flere stater, og har akkurat sonet ferdig en ti r lang dom i Kansas for enda et voldtektsforsk nr han oppsker en av heltene; Keith Schroeder.

Schroeder er en liberal prest i midten av trettirene. Gammel nok til vre sikker p veivalget, men ung nok til ikke ha ftt troen og kallet testet. S kommer Boyette til ham og avslrer ugjerningen sin: I 1998 voldtok og kvalte han tenringsjenta Nicole Yarber i Slone, Texas. Deretter begravde han liket hennes et sted i skogene i Missouri, for s komme seg unna med det hele.

Men i Slone tror de at de har nappet drapsmannen. I deres yne var det fotballtalentet Dont Drumm som kidnappet og drepte attenringen Nicole. Han som tilsto, og han som n er fire dager fra bli henrettet for forbrytelsen. Med mindre nye beviser dukker opp i ellevte time.

Enda Boyette nrmest hinker inn i kirken, informerer Schroeder om den uhelbredelige hjernesvulsten som er hovedrsaken til at han n lsner p tungebndet og pstr at han vil redde livet til Dont Drumm, er Keith frst ikke sikker p om Boyette, en mann som lyver om selv trivielle ting, snakker sant. Og viktigere, om han er villig til bli med ham til Slone, seks hundre og femti kilometer unna, og tilst.

Samtidig, i Slone, banker Robbie Flak, forsvarsadvokaten til Dont Drumm, hodet mot veggen. Nesten ti r, utallige anker, konomisk ruin og sosial utstttelse senere, str han p bar bakke og ingenting annet tilby klienten enn tomt hp.

S ringer Keith og informerer ham om at seksualforbryter som oppholdt seg i Slone i 1998, har oppskt ham i Kansas og tilsttt drapet. Flak avviser frst Schroeder som en av disse skrullene som pleier dukke opp p slutten av enhver ddsstraffsak. Men prestens pgenhet og insistering p kjre over seks hundre kilometer for levere Boyettes tilstelse p et fat, mykner ham opp.

Det er da noe som truer med f tragiske resultater skjer; Boyette forsvinner.

Selv om Tilstelsen er spennende, aktuell, realistisk, til tider tankevekkende og har et stort og bankende hjerte, m jeg si at det er en bok som bare kan anbefales til de allerede omvendte, som mener at det er noe aktverdig ved forvsare drapsmenn og deler forfatterens sterke motstand mot ddsstraff.

Det gjr ikke jeg.

Les den om du m. Styr unna ellers.

Terningkast: Tilstelsen
Utgitt: 2013
Forlag: Cappelen Damm
Sider: 444

Terningkast: 2

Svindleren av John Grisham

Jeg har en mistanke om at FBI vil overvke meg i noen tid, minst frem til den dagen Quinn Rucker blir dmt og satt inn. Sannheten er at jeg ikke kan tillate meg stole p noen, hverken [?] Den fderale marshaltjenesten eller FBI. Det er mange skygger i bakgrunnen, for ikke snakke om bandittene. Svindleren

I 1979 drepte en leiemorder hyret av en mektig narkolanger dommer John Wood, en fderal dommer i Texas. Richardo Daronco, en annen fderal dommer, ble skutt og drept i 1988 av faren til en kvinne som hadde tapt et sksml i dommerens rettssal. ret etter, i desember 1989, eksploderte en brevbombe og tok livet av dommer Robert Smith Vance. Tjueto r senere, ble dommer John Roll et tilfeldig offer da en bevpnet desperado pnet ild under et politisk arrangement holdt av Demokraten Gabriell Giffords, i Arizona.

Den femte praktiserende fderale dommeren som mistet livet, var Raymond Fawcetts, og ble skutt sammen med elskerinnen sin p hytta i det landlige Virginia. Bortsett fra morderen, er det n mann som kjenner bde identiteten til drapsmannen og motivet, og han er villig til snakke.

Mannen heter Malcolm Bannister, er frtitre r og har sonet halvparten av en ti r lang dom for diverse sm overtredelser og en stor forbrytelse: hvitvasking. Som de fleste andre som sitter i fengsel, bedyrer Bannister sin uskyld. Men i motsetning til de fleste andre p det fderale fengselet Maryland der han sitter, legger han ikke skylden p manglende juridisk hjelp; han klandrer seg selv for ha vrt for naiv og rgjerrig, og mer enn noe annet- for ha stolt p klienten sin; en mann som var villig til selge bde ham og moren sin til FBI.

At Bannister har akseptert sin skjebne er ikke det eneste som gjr soningen utholdelig; det faktum at fengselet nrmest likner p en feriekoloni, spiller ogs en viss rolle. Her er det ingen murer, ingen piggtrd og ingen vakttrn der vpnede vakter klr etter plaffe ned fangene. Faktisk kan den som er fristet nok spasere ut. En og annen har gjort det, men de fleste vet hvor heldige de er og oppfrer seg deretter. Inkludert Bannister, som- utover yte juridisk hjelp til medfangene- styrer fengselsbiblioteket.

Bruddet p rutinen kommer nr Bannister hrer om drapet p Raymond Fawcett. Han vet at FBI str uten spor. Han vet at medieoppmerksomheten som omringer saken, er med p ke presset p de fderale agentene om ta gjerningsmannen fort. Og han vet at det gjr dem desperate etter hre hva han, enda han sikkert hres ut som en av skrullene som ringer tipstelefonen, har si.

Men Bannister er ikke villig til snakke uten f det han vil; sin frihet. Og dusrpengene. Bde FBI-agentene som kommer til fengselet for snakke med ham og deres leder er skeptiske til pstandene hans. Likevel, stende med ryggen mot moren blir det raskt klart at de ikke har noe annet valg enn Bannister det han vil mot navnet p gjerningsmannen: Quinn Rucker. En medfange og narkolanger som stakk fra fengselet og som fortsatt er etterskt.

Rucker blir oppsporet, fanget, avhrt og tilstr til slutt. Bannister fr ikke bare friheten sin og litt over hundre tusen dollar som en takk, han fr ogs en plastisk operasjon, en ny identitet og en ny fremtid av Onkel Sam. Men like fr bde Bannister, statsadvokaten og FBI ser ut til vre seierrike og p vei mot solnedgangen, avslrer en avlytting at Rucker og hans medarbeidere, hans nrmeste familie, vet hvor Bannister er. FBI er sikker p at det finnes en lekkasje, men hvor?

S brister demningen nr en kvinne spaserer inn i kontoret til Ruckers advokat og levere uomtvistelig dokumentasjon som gir Rucker alibi.

Svindleren er ikke en av Grisham mest spennende bker. Den tar sin tid med komme i gang, har et midtparti som til tider er litt for tregt og motstanden er ikke s oppfinnsom som man skulle nske. Men den som liker Grisham vil f mye av det som har gjort forfatteren til en favoritt: en sympatisk helt med stlblikk p gullgryta i enden av regnbuen, karakterer med dunkle motiver, en spennende vri og en heseblesende slutt.

Anbefales.

Tittel: Svindleren
Utgitt: 2014
Forlag: Cappelen Damm
Sider: 362

Terningkast: 4






14th Deadly Sin av James Patterson


My car was a reasonable barricade against the fusillade of gunfire to my left, but I wouldn?t call it safe. I heard the banshee cry of an ambulance siren, then a second one, the sounds cutting out as the EMTs parked under the freeway. I sat cross-legged on the ground next to __________. He was humming ?The Star-Spangled Banner,? breaking into words now and then. ?Mmm-mmm. Rockets? red glare. Mmm-mmm., bursting in air.? I folded the vest and put it under his head. He seamed peaceful. Maybe he was going into shock. Maybe he?d taken a hit to his spine. Maybe he was bleeding out. He said, ?It?s been good knowing you.? 14th Deadly Sin

Det finnes en god del grunner til like bkene til James Patterson. For det frste er forfatterens primre ml fortelle en plottdrevet historie med s lite som mulig overfldig kjtt p beina. Kapitlene er korte og tjener dette mlet. Og kanskje viktigst: Bkene krever nesten ingenting av deg som leser. Det eneste som kreves av deg er at du lener deg tilbake og lar deg bli underholdt i de uanstendige kjappe timene det tar fullfre hver bok.

Dessverre har det vrt vanskeligere og vanskeligere gjre det i de siste rene. Du trenger bare sjekke leseranmeldelsene p amazon og amazon-eide goodreads for se at flere og flere av Pattersons fans, meg selv inkludert, sitter med at forfatteren dessverre n er mer opptatt av produsere bker og ikke av skrive gode bker.

Klagemlet som oftest kastes mot Patterson fra fans, er at han n oftere og oftere klyver historiene sine i to bker, bare for f leserne til kjpe begge til full pris. Alts er han blitt en grdig industri. Det er ikke vanskelig kjpe klagemlet. Selv har jeg etter et par Alex Cross-bker som endte midt i et klimaks vrt inspirert til kylle boka mot veggen og sverge p aldri plukke opp en annen bok av forfatteren. Men s kommer jeg til fornuft, sier til meg selv at verdens mest populre forfatter ikke trenger penger, at han nok gjr dette av andre og mer edle grunner.

Det frer oss til klageml nummer to: Pattersons avhengighet av medforfattere. Arrangementet mellom bestselgerforfatteren og samarbeidspartnere som Maxine Paetro, Chris Grabenstein, Chris Tebbetts, Michael Ledwidge, Marshall Karp, Liza Marklund mfl., ble mtt med en viss tilbakeholdenhet hos leserne fra starten.

Mange var redde for at medforfattere bare ville fye til et umusikalsk element til et forfatterskap som glitret p sin egen mte i thrillersjangeren. At de ville ta ut noe, uten komme med noe interessant.

Med unntak av noen f bker, kan jeg ikke si at frykten har vrt ufundert. Pattersons bker har mistet sin mojo. Alex Cross, den mest respekterte karakteren fra Pattersons penn, har blitt en vits i de siste bkene. Det str ikke bedre til med Lindsay Boxer, Claire Washburn og Cindy Thomas i Women?s Murder Club heller. Det har det egentlig ikke gjort for meg siden det fjerde medlemmet ble tatt ut tidlig i serien. Hun er n erstattet av en blkopi som er ikke bare er mindre interessant, men som ogs fles som en slags fornrmelse. Dessverre.

Kanskje br det derfor ikke komme som en overraskelse at 14th Deadly Sin, den fjortende boka i serien om politikvinnen Lindsay, rettsmedisineren Claire, journalisten Cindy og advokaten Yuki Castellano, er nok en skuffelse.

Selv plottet virrer overalt: En gruppe ranere som er kledd i politiuniformer gjr brutale anslag mot skalte Pay Day-loan-sjapper og drlig kamuflerte narkoreir. I starten er de ikke s opptatt av drepe, men de fr snart blod p tann, og like etter begynner likene hoppe seg opp for Lindsay og kollegene hennes.

Samtidig som Lindsay jager de brutale ranerne, fr Joe, hennes hjemmevrende mann, sparken fra et konsulentoppdrag. I stedet for deppe, eller mer presist -etter at han har deppet litt-setter han i gang med etterforske en serie med ulste drap som Lindsay er s vidt opptatt av. Snart er han p sporet av en mann som har kommet unna med fem tilfeldige knivdrap mot kvinner.

Samarbeidet mellom jentegjengen, som bkene er fundert p og som gjorde dem interessante, er nesten totalt fravrende i denne boka. Og kanskje er det like greit nr Cindy er opptatt av promotere en bok hun har skrevet og Yuki sier opp jobben hos statsadvokaten, begynner arbeide for den andre siden og umiddelbart saksker San Francisco-politiet for millioner i en sak som kostet en femten r gammel med lav iQ livet.

Boka er kjapp og til tider spennende. Men jeg var aldri mer enn mildt interessert. Det er aldri heldig for en Patterson-bok.

Styr unna.

Tittel: 14th Deadly Sin
Utgitt: 2015
Forlag: Century-Random House
Sider: 349

Terningkast: 2



Marsboeren av Andy Weir


"N er lpet kjrt. Det er min veloverveide mening. Lpet er s jvlig kjrt. Seks dager inn i det som burde vre de to mest fantastiske mnedene i hele mitt liv, og s er det blitt rene mareritt.[...] For gjre det: Jeg dde ikke p sol 6. Rewsten av besetningen trodde definitivt at jeg gjorde det, og det klandrer jeg dem ikke for. Kanskje det blir erklrt en nasjonal srgedag for meg, og p Wikipedia-siden min vil det st:" Mark Watney er det eneste mennesket som har ddd p Mars." Og det vil antakelig vre riktig. For jeg kommer utvilsomt til d her. Bare ikke p sol 6, da alle tror at jeg gjorde det." Marsboeren

Eksemplarisk velplottet om en Mars-ekspedisjon som gr galere enn galt. Cast Away i rommet.

I Andy Weirs eksepsjonelt spenningsfylte besteselger har menneskeheten ikke bare klart lande astronauter p den rde planeten, man har ogs overkommet de kolossale tekniske og psykologiske utfordringene som er knyttet til korte opphold. Men ingen av astronautene i Ares 1 og Ares 2, de frste bemannede ekspedisjonsromskipene som landet p planeten, ble vrende p planetens overflate i mer enn tretti dager. Det endrer seg med Ares 3, og da bare fordi alt som kan g galt, gjr det.

At alt gr som planlagt i starten blir senere en mager trst, men i begynnelsen er det alt som teller. Bde reisen og landingen gr som man hadde terpet p. Det er frst etter at en ventet storm blir kraftigere enn man hadde regnet med at problemene starter. Og den det gr ut over er botanikeren og maskiningeniren Mark Watney.

Frst blir Watney spiddet av en antenne som lsner fra en hab, en blanding av lab og campingvogn. Deretter kommer de katastrofale uhellene p rekke og rad; Watney blir bevisstls, kollegene, inkludert ekspedisjonssjef Melissa Lewis, fr feil informasjon fra systemet som er ment overvke hans biologiske livsfunksjoner, noe som frer til at de andre ekspedisjonsmedlemmene feilaktig konkluderer at han er dd.

Og Mark blir forlatt i Mars.

Etter at han vkner og pleier det pne sret, finner Watney ut at det str enda verre til enn han noen gang kunne ha et mareritt om; ikke bare er han forlatt p Mars med et delagt kommunikasjonssystem, han har ogs begrenset provisjon. Hans eneste realistiske hp og utsikt til redning er Ares 4, en ekspedisjon som skal lande 3200 km fra der han- om fire r.

Enhver gjennomsnittlig mann ville blitt nedsltt av tanken og brukt morfinen i hab-en til g dden i mte, i stedet for vente den. Men Watney er ikke en gjennomsnittlig mann. Det er ikke dermed sagt at han er eksepsjonell, han er bare ikke gjennomsnittlig. Til det er han for kreativt oppfinnsom og utrustet med en insisterende god humor som trer frem nr pessimisme og fatalisme skal jages p dr. N tar han begge til hjelp for overleve s lenge som mulig.

De praktiske behovene gir seg selv: Han m produsere nok mat og vann. Det er ikke s enkelt nr det eneste man har er noen jordprver hjemmefra, masse bakteriefri Mars-jord og ingen gjdsel. Men nd lrer en mann som er glemt igjen p Mars ?eh?bruke egenprodusert drit til gjdsle. Den tvinger ham ogs til lage vann ved brenne hydrazin. At det er et hyst ustabilt stoff som kan eksplodere streifer ham lenge nok til at han vurderer hvordan det vil vre blse seg selv i lufta. S gr han videre.

Som i enhver god historie, ser alt ut til fungere for vr helt i denne fasen. Han produserer nok vann til overleve et r, og det provisoriske drivhuset hans ser ut til ville produsere nok poteter til at han kan overleve et stykke etter at han gr tom for de smaklse rasjonspakkene fra NASA.

S gr det galere enn galt. Hab-en gr i lufta. Potetplantene dr umiddelbart. Det samme gjr bakteriene i jorda de var plantet i. Men det er frst nr han oppdager at han ogs snart vil g tom for oksygen, at tragedien blir latterlig.

Dotten over i-en i tragisk blir grundigere markert nr en ung og lavt rangert kontorrotte som jobber med satellittene som gr i bane rundt Mars oppdager Watneys bevegelser rundt hab-en. Den umiddelbare gleden hos bde ekspedisjonsledelsen, foreldrene til Mark og alle p jorda som flger dramaet, gr snart over til sjeleknusende forferdelse: Mark Watney kommer til d alene p Mars, og han kommer til d foran kamera.

Det er mulig jeg vil bli beskyldt for overdrive nr jeg sier at jeg m tilbake til Ryan David Jahns Good Neighbors (anmeldt her), kanskje til og med tilbake til John Grishams A Time To Kill, for finne en spenningsbok som er like ndelst spennende, lrerik, forheksende og godt skrevet som Andy Weirs Marsboeren. Men det er der jeg befinner meg.

Egentlig ville jeg ikke skrive avsnittet over. Jeg ville ikke hype boka s ut av proporsjoner at enhver som tar det jeg sier til rd, endte med bli skuffet. Men noen ganger m man feie forsiktigheten til side og la hjertet styre tastaturet.

Intelligent. Skrekkelig spennende. Knakende troverdig. Og uten tvil et av rets hydepunkter.

Vr s snill og les den! Vr s snill!!!

Tittel: Marsboeren
Utgitt: 2015
Forlag: Pantagruel
Sider: 474

Terningkast: 6




Livvakten av Lee Child


Han hadde sltt meg tre ganger, og jeg var helt ferdig. Jeg var dypt rystet og skjnte med plutselig klarhet at jeg kom til d i Abbot, Maine, en dyster lrdagsmorgen sent i april. En del av meg sa hei, vi skal d alle sammen, s hvilken rolle spiller det nr og hvor det skjer. Livvakten

F forfattere og bker evner fange og holde p min oppmerksomhet like totalt som Lee Child og hans Jack Reacher-bker. Det er noe med mten hans fettfrie setninger er konstruert p, det enkle og likevel uimotstelige ved premisset som er i hjertet av hver bok, Reachers omflakkende og frie liv (for drmmer ikke de fleste av oss av og til om en livsstil uten forpliktelser eller bagasje, med blikket festet p kun den neste horisonten?) og ikke minst- mulighetene for se onde skurker f et velfortjent spark (mildt sagt) i baken.

I en Q&A som ligger p Youtube, blir Child spurt om to ting som ofte kommer opp nr man snakker om Reacher-bkene; for det frste, hvorfor forandrer han seg ikke? Og for det andre, har han ikke lyst til skrive om andre karakterer?

Mten Child svarer p, er like direkte, upretensist og friskt som Reacher selv.

For det frste, sier Child, finnes det tonnevis med seriebker hvor helten eller heltinnen forandrer seg ved slutten av hver eneste bok. Han var ikke interessert i skrive om enda en slik skikkelse da han startet, er ikke interessert i det n, og mener at bokmarkedet er fullt av bker som kan tilfredsstille det behovet for den som sker det. For det andre, sier Child, er leserne mine ikke interessert i lese om nye karakterer som ikke er Reacher. De vil bare ha Reacher, og jeg kommer til gi dem det s lenge jeg kan.

Jeg anbefaler enhver som er interessert i skriving, markedsfring og litteraturbransjen om se p noen av hans foredrag. Ved siden av samtalene med Stephen King og Zadie Smith, er det noe av det beste om og med forfattere p Youtube.

Men tilbake til Livvakten.

Som tilsynelatende s mange andre ganger, er Reacher ute og streifer, denne gangen i New England, nr han blir vitne til og setter stopper for en kidnapping. Offeret er tjue r gamle Richard Beck, snnen til en rik teppeimportr. At det ikke er den frste gangen han blir forskt kidnappet, er det manglende ret et bevis p. Men forrige gang var ikke Reacher i nrheten, og nr den permitterte militrpolitimannen er ferdig ligger flere menn igjen p stedet. Dde.

Uheldigvis er en av dem en politimann.

Det er i hvert fall det Reacher og agentvennene hans vil at Richard skal tro. Mlet er f Reacher inn i den innerste kretsen hos teppehandleren Zachary Beck. Bortsett fra at agentene ikke tror at Beck importerer orientalske tepper, slik han gir inntrykk av.

De er derimot overbevist om at den luksurise livsstilen og den velbevoktede eiendommen finansieres med narkotikapenger. Men overbevisning er ikke akkurat noe retten vil akseptere som gyldig bevis, og siden alle forsk p infiltrering har mislykkes, er Reacher n de fderale agentenes siste utvei.

Selv er Reacher ikke motivert av edle hensikter. Han bryr seg egentlig ikke om hva som skjer med Zachary Beck, hans kone Elizabeth eller Richard. Den eneste han nsker f has p, er et spkelse han trodde han hadde begravd flere tir tidligere, men som n ser ut til ha oppsttt og inntatt en mektig posisjon i Becks nettverk av kjeltringer.

S gr alt som kan g galt galt. Og plutselig blir Reacher tvunget til se dden i ynene. Kanskje for frste gang.

Jeg leste livvakten for over ti r siden. Men da jeg var innom mitt lokale bibliotek, kunne jeg ikke la vre ville lese den, for se om den er like god, spennende og actionfylt som jeg husker at den var for s mange r siden. Og svaret er ja.

Det eneste som jeg syntes var litt skuffende, er at skurken ikke dukker opp p ntidsplanet fr helt p slutten. Ellers er Livvakten en gjennomfrt og fabelaktig godt komponert thriller som ikke kan annet enn gjre en fylt av beundring for hndverket som ligger bak et kunstverk av en bok som denne.

Les den!

Tittel: Livvakten
Utgitt: 2007
Forlag: N.W.DAMM & SN
Sider: 415

Terningkast: 5





Jaget Vilt av Geoffrey Household


"Det er en viss tilfredsstillelse ved sitte som fange i Tower of London. Det plasserer liksom en mann i selskap med de store, selv om det er aldri s ufortjent. Mon forbryterne i Dartmoor-fengselet fler det p samme mte? Sannsynligvis gjr de det. Nr alt kommer til alt, betyr en dom p tyve r at man har ndd toppen av sin karrire." Jaget vilt, s. 5

Claudio Howard-Wolfersan er ren og pen p fingrene, har dametekke og forfinet smak og mte fre seg frem p som bare kan komme fra et privilegert liv. Men hverken hans dannede stil eller standen han tilhrer kan f ham ut av klemmen han n befinner seg i; Claudio sitter nemlig i Tower of London, anklaget for hyforrderi mot Storbritannia, fordi myndighetene tror at han er en overbevist kommunist, en trent spion og en farlig infiltratr som sto p nippet til stjele atomhemmeligheter.

Det beskyttede livet han har levd, godt krydret med hovmod, gjr Claudio blind for alvoret i anklagene staten stabler opp mot ham. I stedet for ta inn over seg de serise beskyldningene, str han fast p at de er et resultat av den paranoide atmosfren i landet, der den rde fare, forestilt eller reell, ses overalt. Og det er bare et sprsml om tid, tror han, fr alle andre ser hvor latterlige anklagene er.

Mens han venter p dommen, forteller han om den strabasise ferden som frte ham fra et privilegert liv i Ecuador, der faren hadde immigrert med pengene sine og giftet seg med en lokal kvinne, til det mest bermte fangehullet p de britiske yer.

Det er en morsom, latterlig, spennende, medrivende og velskreven historie om klassebevissthet, blindt mot, spionasje, paranoia, gjemte skatter, sammensatte kvinner og tafattheten til etterretningsorganisasjonene (bde de britiske, de amerikanske og de sovjetiske).

Historien minner en god del om John Buchans De 39 trinn. I likhet med Richard Hannay, har Claudio en noks vag fortid som spion for imperiet. I Hannays tilfelle var det i Rhodesia, Claudio p sin side, spionerte mot den tyske kolonien i Ecuador. Men oppdraget var s preget av fornyelse at man tviler sterkt p hvor mye spionasje han drev med mellom all gitarspillingen (som var jobben hans p koloni-klubbene) drikkingen og jakten p det motsatte kjnn. Med andre ord; hvor mye er selvskryt og hvor mye er fakta?

Uansett hva sannheten er, drar Claudio til London etter farens dd. Delvis av sentimentale grunner, men primrt for oppfylle et av gamlingens nsker, som er grave opp noen verdifulle smykker p familiens gamle gods.

Det er bare et problem: fire tir etter at Claudios far forlot hjemlandet, har myndighetene rekvirert huset og eiendommen og gjort stedet et senter for atomforsking. Fordi han ikke tror at et vennlig brev om ta en titt p eiendommen vil gi resultater, ser han ikke noen annen utvei enn snike seg inn. Han regner med at det er en overkommelig oppgave. Og det er det ogs. Han tror ogs at retretten vil vre det enkleste. Og tar feil.

Det er n problemene starter.

Myndighetene tror selvflgelig ikke p historien Claudio nsker fortelle. Det gjr ikke vi heller. Ikke etter at anklageren avslrer det ene og det andre om Claudios fortid i England, om hans medlemskap i kommunistpartiet i slutten av 1930-rene og hans forbindelse til Moskva.

Og derfra blir det bare verre.

Jaget vilt er en sammensatt og overraskende roman: Den er morsom og spennende, paranoid og nktern, satirisk og alvorlig, mm.

Den overgr ens forventninger gang etter gang. Det er det ikke ofte man kan si om en sjangerbok.

Les den!

Tittel: Jaget vilt
Utgitt: 1955
Forlag: Gyldendal Norsk Forlag
Sider: 157

Terningkast: 5

Mareritt i Rom 16 av Stephen King


"Hvis du sier at din far hatet deg som barn, kan du g ut og sprenge nabolaget, voldta en ungjente eller sette fyr p Pytiariddernes Bingosalong og fremdeles kreve ptaleunnlatelse." Mareritt i rom 16, s. 59

USA er et kontrastfylt land. Det er verdens strste militre og konomiske supermakt, og samtidig har det flere titalls millioner som lever i bunnls fattigdom. Det er hjem til verdens beste teknologi-og internettselskaper, likevel er gjennomsnittshastigheten p linjene s lave at landet kommer p 27. plass, seks plasser etter Norge, i diverse rangeringer over land med best internetthastighet.

At landets internettbrukere n trues av nettselskapenes behov for f mulighet til skape et klasseskille p internett (se net neutrality-debatten), vil sannsynligvis ikke bedre situasjonen, men det er ofte slik der borte; nr pengemakten str mot befolkningen, er det ofte pengemakten som kommer seirende ut av det.

Det er kanskje ikke s overraskende, vil noen si. Det er slik det er overalt i verden. Og det er sant nok. Men jeg tror ikke at jeg er p tynn is nr jeg pstr at i ingen industrialisert og demokratisk land er de politiske knivene s skarpe, de konomiske maktene s underminerende og de ideologiske linjene s uforsonlige som de er i USA.

Resultatet er at spillerne p den politiske arenaen konstant er i kriseberedskap. Eller mer generst; det er det media og politikerne i de forskjellige partiene liker formidle. Ikke overraskende frer denne mentaliteten til at den ene politikeren etter den andre fortelleren tilhengerne og enhver annen som vil hre det, at partiet eller landet eller nasjonen str foran et historisk valg, det viktigste i manns minne. Foran hver bidige valg!

Meningen med innlegget er ikke snakke i det uendelige om amerikansk politikk, men bare kort skissere det politiske klimaet omkring litteraturen der i landet, og mer konkret hva som frte til at grssermesteren Stephen King selv ba utgiveren om slutte trykke "Mareritt i rom 16", en av bkene han ga ut under pseudonymet Richard Bachman.

I en artikkel i The Guardian i februar 2013, nevner King selv et par hendelser som fikk begeret til renne over: Den ene fant sted i februar 1996, da Barry Loukaitis, en fjorten r gammel r gutt, stormet matteklassen sin, drepte mattelreren og to medelever, fr han siterte en av bokas mest kjente replikker; " Dette slr algebra, gjr det ikke?". ret etter dro Michael Carneal, ogs fjorten, til skolen sin i Kentucky, drepte tre og skadet fem. I skapet hans fant man senere et eksemplar av "Mareritt i rom 16". Det var drpen for Stephen King.

Bare et par r senere, i 1999, kom Colombine-massakren. Den kostet 13 menneskeliv, skapte en unik nasjonal trauma, og var det store startskuddet for en debatt som med forstrrelsesglass sporet rsakene tilbake til alt fra Marilyn Manson og voldelige videospill, til sekulariseringen av det amerikanske samfunnet og vpendyrkelse. Men merkelig nok ikke bowling, som var det siste guttene gjorde fr de dro til skolen og drepte uskyldige lrere og elever (se Michael Moores "Bowling for Colombine").

I denne perioden var det helt uunngelig at Stephen Kings bok ble nevnt, analysert, bannlyst og erkjent uskyldig. Alt samtidig. Etter ha lest boka, skjnner jeg ikke at det skjedde, for boka er ikke like blodig og grusom som ryktet dens skal ha det til. Tvert imot er den overraskende morsom, rlig og frisk. Og det er kanskje ikke s rart, siden King begynte skrive historien da han selv gikk p videregende i 1966.

Charles Chuck Decker, fortelleren, er en, mildt sagt, vanskelig elev. Han er et forstyrrende element i klasserommet, oppsetsig og anti-autoritr. Definisjonen p en sint og retningsls tenring. Skolen og administrasjonen p skolen har lenge prvd hjelpe ham, men er n kommet til veis ende med ham etter at han angrep og sendte en av lrerne p sykehus.

Like etter et mte hvor han hner og hudfletter rektor, gr Charles ned til skapet sitt, tar ut en pistol, gr til algebratimen, dreper mattelreren, Mrs. Underwood, og tar klassekameratene som gisler. Hensikten er ikke klar i starten, verken for leseren eller Charles selv. Men etter hvert som timene skrider frem og politiet og deres snikskyttere posisjonerer seg, vinner Charles flere og flere av medelevene til seg og sitt tankesett. Og det er der skrekken ligger.

Hvorfor du br lese den

Mareritt i rom 16 er skremmende morsom, realistisk, absurd og uforglemmelig. Charles minnet meg mye om mange av karakterene i Quentin Tarantinos filmer; anti-autoritr, rappkjefta, uanfektet av volden han utfrer og full av minneverdige observasjoner og replikker. Du heier p ham, enda det han har gjort er forferdelig. Du unnskylder det med at det er en reaksjon p tyranniet han har blitt fostra opp p hjemme av den eks-militre faren. At han ikke vet bedre.

Men er det virkelig slik? Les og avgjr selv.

Anbefales sterkt!

Tittel: Mareritt i rom 16
Utgitt: 1977
Forlag: FREDHIS FORLAG A/S
Sider: 205

Terningkast: 5

De 39 trinn av John Buchan


"Jeg slo p lyset, men det var ingen i rommet. Da s jeg noe innerst i rommet som fikk meg til miste sigaren og kaldsvette der jeg sto. Min gjest l utstrakt p ryggen. Han var spiddet til gulvet med en lang kniv som gikk gjennom hjertet hans." De 39 trinn

Mange r fr jeg visste at den var basert p en bok, s jeg deler av Alfred Hitchcocks "The 39 Steps" hos en venn. Jeg fikk med meg begynnelsen, for jeg husker fortsatt at jeg stusset over sertifiseringen fra "British Board Of Film Censors" like etter at skjermen fader fra svart.

Men det skjedde et eller annet som gjorde at jeg ikke fikk med meg slutten. Det lille jeg s var likevel s gripende at jeg senere kjpte en DVD-versjon av filmen og s den flere ganger. Ikke p noe tidspunkt la jeg merke til at adapsjonen blir fastsltt p minuttmerket ut i filmen.

Uansett, det var ikke fr r senere da jeg prvde finne gode tips p spionromaner at jeg gjenkjente tittelen p en av listene, og ikke like etter prvde jeg finne en uredigert versjon av John Buchans sjangerdefinerende roman fra 1915. Det var ikke s enkelt som jeg trodde frst, men det ordnet seg til slutt.

Boka gjorde et enda bedre inntrykk p meg enn det filmen gjorde. Jeg sier det ikke fordi det er det de fleste purister pleier si nr man skal diskutere filmer som er basert p bker. Legg ogs merke til at jeg ikke sier at boka er bedre, enda en godt kan argumentere for det, bare at inntrykket jeg sitter igjen med favoriserer denne spesifike boka over filmen.

Delvis fordi subsjangeren boka og forfatteren definerte ved utbruddet av 1. verdenskrig, den skalte man-on-the-run-archetype, er en av mine favoritter. Og delvis fordi jeg ofte foretrekker mitt eget mte med bokas karakterer, milj og plottsvingninger fremfor manusforfatterens destillerte scener og akter.

Trettisju r gammel har Richard Hannay allerede levd flere liv. Han har vrt etterretningsoffiser, kriget i boerkrigen og jobbet som gruveingenir i koloniene der han har tjent en slump med penger. N er han i gamlelandet. Nrmere bestemt i London, der han kjeder vettet av seg.

Tre mneder har han gtt vanket i hovedstadens fornemme klubber, gtt p teater og samtalt om aksjespekulasjon og luftige investeringer. Nesten like lenge har han truet med fordufte fra hovedstaden, vekk fra de intetsigende samtalene, det melankolifremkallende vret og fornyelseslivet som " er like tamt som selters som har sttt uten kork i solen" (s.7). Likevel har han hver kveld returnert til leiegrden bak Langham Place, p Londons vestkant, og trstet seg med en eller to drinker og utskt mat, servert av Paddock, tjeneren.

P en av disse dagene, i det han skal stikke nkkelen i nkkelhullet, dukker en mann opp fra ingenting og ber om f komme inn og snakke med ham. Hannay gjenkjenner ham som en av beboerne p leiegrden, men de har ikke aldri snakket utvekslet annet enn hflige nikk de f gangene de har har passert hverandre p trappene. Hadde han ikke kjedet seg s avsindig ville han kanskje vrt brysk og mistenksom, i stedet lar han mannen komme inn, f en drink og legge fra seg bren som har tynget ham i flere mneder.

Mannen heter Franklin P. Scudder, er amerikaner, var en gang journalist og bemidlet globetrotter. Men det var hans engasjement og interesse for politikk som brakte ham ulykken som henger over ham. Scudder har kommet over en djevelsk konspirasjon som har et forestende ml om likvidere den populre statsministeren i Hellas nr han kommer p statsbesk til London. Problemet til Scudder er at konspiratrene n vet at han vet, og trenger et sted gjemme seg mens han finner ut hva han skal gjre videre.

Hannay er frst ikke sikker p sannhetsgehalten i historien. At mannen selv fullstendig tror p det han forteller, er han derimot ikke i tvil om. S han gjr det mest naturlige for en som kjeder vettet av seg og sker enhver adspredning fra de daglige rutinene; han lar Scudder bli.

Det skulle han ikke ha gjort.

"De 39 trinn" er en gnistrende, oppjaget og dreven spenningsroman som stadig overrasker.

Den frste overraskelsen, i hvert fall for meg, er hvor forut for sin tid den er med komposisjonen, karakterene og plottingen. Den andre er humoren. Sjeldent har jeg lest en spenningsroman som samtidig tar vare p det absurde i farlige omstendigheter uten at demper p kokingen under hovedpersonens ftter. Det er mektig gjort.

Anbefales sterkt!

Tittel: De 39 trinn
Utgitt: 1984 (min versjon, frste gang utgitt p engelsk 1915)
Forlag: Norild Forlag
Sider: 157

Terninkast: 5

Velkommen Til Hard Times av E.L. Doctorow


"Da jeg kom vestover med vognene var jeg en ung mann med forventninger, om et eller annet. Gud vet hva, og da malte jeg navnet mitt i tjre p en svr steins langs ruta gjennom Missouri. Men med tida ble forventningene slitt vekk av vret, som navnet mitt fra den steinen, og jeg lrte at det var nok holde seg i live. Stygge Menn fra Bodie var ikke vanalige kjeltringer, de var en del av landet, og ikke kunne en hamle oppmed dem mer enn med stv eller haglskurer." Velkommen til Hard Times, s. 8

"[...] ... folk har en naturlig trang til klumpe seg sammen." bemerker fortelleren i E.L. Doctorows "Velkommen til Hard Times". At mennesket er et sosialt dyr er ikke noe nytt. Det er noe alle har visst intuitivt. Men vitenskapens forstrrelsesglass i de siste 200 rene, har gitt oss flere gode redskap enn noen gang fr til lre om de komplekse prosessene som gjr oss til de vi er. Som individer og som grupper.

Kunnskap om prosessene er likevel ikke lik med at vi sitter med alle svarene. Kanskje vil vi aldri gjre det. En del mener at dette er et pessimistisk syn, at de kolosale framskrittene vitenskapen har gjort i de siste flere hundre rene i nr framtid vil oppklare mange av de gamle filosofiske og moralske sprsmlene som menneskeheten har slitt med i tusenvis av. En del andre, meg selv inkludert, mener at vitenskapens innmarsj i fiolosofiens og moralens enemarker, vil skade mer enn det vil gagne menneskeheten.

Et eksempel p dette er neurologiske argumenter som begynner dukke opp i kriminalsaker, der advokater i samarbeid med forskere argumenterer for at drapsmenn og voldtektsforbrytere ikke egentlig er moralsk ansvarlige for sine forbrytelser, fordi en test viser at de har en genetisk markr som er vanlige hos folk som tidligere har begtt slike forbrytelser. Som flere har ppekt, pner dette for teste og isolere mennesker med denne typen gener. For forebygge framtidige forbrytelser. Var det noen som sa "Minority Report"?

Forestillingen om det ene, rotne eplet, som truer gruppens liv og helse er ikke noe nytt. Men, og ikke arrester meg for dette, jeg har enn til gode komme over en sjanger i litteraturen eller film som har gjort en bedre bruk av det enn Western-sjangeren.

Et eksemplar av sorten dukker opp i E.L. Doctorows "Velkommen til Hard Times". Han blir ved forskjellige anledninger referert til som Mannen fra Bodie, den Stygge Mannen fra Bodie og til slutt bare Turner. Han er en enslig, drikkefeldig og djevelsk skikkelse som rir inn, drikker uten betale, voldtar den han vil og svir alt, fr han trekker seg tilbake til helvetesporten han kom ut fra.

Det er nettopp det han gjr i en liten by i Dakota. Nr ryken har lagt seg, er bare en hndfull framtredende borgere som i live; den uoffisielle ordfreren, Blue; den indianske legen John Bear, butikkeieren Ezra Maple; en foreldrels pjokk ved navn Jimmy Fee; krigsveteranen major Munn, og horen Mollu Riordan. Sistnevnte blir funnet stygt brent og svever mellom liv og dd.

Flere av mennene er bare i live fordi de opptrdte skammelig; i stedet for kjempe og d, slik flere av deres medborgere gjorde, slo de retrett og gjemte seg som kvinner. Og n m de leve med skamflelsen og de hatske forbannelsene de fr kastet etter seg av bde kvinner og barn, spesielt Molly og Jimmy.

Som om det ikke er nok, er de overlevende delt i midten nr det gjelder hva de skal gjre videre. Enkelte, som Ezra, vil bare pakke det lille som er igjen av tingene sine og reise til byer og territorier der en har strre muligheter til stable et liv p beina. S er det en del andre. som den milde og lrde enkemannen, Blue, som vil bygge opp byen.

Ezra drar, de andre blir. Men nr vinteren kommer, vinden ljomer i byens gate, snfonnene sperrer drene, rovdyrene kommer oftere og nrmere, hestene m skytes for f noe spise og til og mord p en medborger blir vurdert, er det ikke overraskende flere som tenker at de burde sltt flge med Ezra.

Den eneste som trives, ser det ut til, er Molly. Og i det nattsvarte hatet hun nrer til Blue for hans feige oppfrsel den dagen den Stygge Mannen fra Bodie kom, ligger kimen til en hevn som vil delegge flere mennesker.

"Velkommen til Hard Times" er en kullsvart, spennende, nktern og solid roman.

Miljet er vakkert og brutalt. Karakterene er komplekse og godt tegnet. Plottet er gripende, spenningen velproporsjonert, og slutten er bekksvart og usentimental.

Uten tvil en veldig anbefalelsesverdig roman.

Tittel: Velkommen til Hard Times
Utgitt: 1979
Forlag: J.W. Cappelens Forlag AS
Sider: 172

Terningkast: 5

Seks r av Harlan Coben


"Mannen som hadde giftet seg med mine drmmers kvinne, ser ut til ha vrt gift med en annen kvinne- for ikke snakke om at han n var, vel, dd. For si det p en annen mte: Natalie var ikke i begravelsen til sin mann. Det har krav p en slags respons fra meg, har det ikke?" (s.33)

Den amerikanske spenningsforfatteren Harlan Coben har blitt mer og mer populr i de siste rene. Ikke bare er han godt likt av kritikerne, men hans spenningsromaner, som ofte foregr i og omkring New Jersey der forfatteren selv bor, har ogs vunnet en stor leserskare over hele verden.

Jeg er en av dem.

I likhet med noen av sine bermte kollegaer, som Stephen King og James Patterson, har Coben skapt seg en nisje i det litterre landskapet. Der King for eksempel kan sies skrive (dramatiske) grssere med et sregent hjerte og Patterson (med sin store produktivitet) utgir den ene hyoktan action-boka etter den andre, kan man oppsummere Cobens forfatterskap ved si at han skriver spenningsbker med et stort hjerte.

Som leser har jeg stort sett ikke noe si p hans evne til holde leseren ndelst fanget. Men jeg kan ikke si at jeg er like imponert over hvordan han hndterer de romantiske delene, aspektene eller understrmningene som etter hvert er blitt en obligatorisk del av hans bker. I stedet for styrke protagonistens motivasjon, f meg som leser til heie enda sterkere p ham, fr disse romantiske bi-historiene (som ofte fr hovedkarakterene til komme med svulstige erklringer) leseren- i dette tilfellet meg- til himle med ynene.

Fr jeg legger frem et eksempel p denne, i mine yne fatale feilen, la meg gi deg et kort hint om hva boka handler om: Jake Fisher er en intelligent og ung statsviter med en stor fremtid som professor i statsvitenskap. Hans kjrlighetsliv er dessverre ikke like lovende som hans yrkesliv. Faktisk er det heller ganske ddt. Jake har nemlig akkurat blitt dumpet av sitt livs store kjrlighet; kunstneren Natalie Avery. Grunnen hun oppgir er like srende som den er enkel: Hun har bestemt seg for g tilbake til en ekskjreste; kirurgen Todd Sanderson. Som om det ikke er nok, inviterer hun ham til bryluppet. Ingen forventer at han skal dra, men Jake drar. Sitter bakerst i en av de bakerste benkene og betrakter kvinnen i sitt liv gi sitt ja til en annen mann. Etter seremonien, kommer Natalie bort til ham og gjr et par ting klinkende klart for ham; at hun ikke elsker ham mer, og at hun vil at han skal glemme henne og la dem f leve i fred.

Jake gr motvillig med p det. Han lover det. Og i seks r, seks lange r hvor det ikke har gtt en dag uten at han har tenkt p henne, p den frste gangen de traff hverandre p en retreat for spirende skribenter i Vermont, holder han lftet sitt. S forandrer alt seg.

Det starter med en nekrolog som blir publisert i studentavisen p Colleget der han underviser. Todd Sanderson er dd. For frste gang p seks r vekkes Jakes rustne livsmotor. Dermed skjer det uunngelige; han setter seg p frste fly til Palmetto Bluff, South Carolina, der Natalie og Todd skal ha sltt seg ned, og der begravelsen skal finne sted. S kommer sjokket; den dde mannen er Todd Sanderson, men enken er slett ikke hans Natalie! Han blir enda mer forvirret nr ssteren til Natalie, som var til stede under bryluppet, later som om hun aldri har mtt ham.

Bestevennen Benedict rder ham til g videre med livet sitt. Mte en annen, glemme Natalie. Men det makter han ikke. Senere erkjenner han overfor noen at ;"Latteren hennes var selve livet.[...]Vi fant et sjeldent og spesielt sted, et sted med farge og tekstur, og nr du er s heldig finne det, angrer du p hvert yeblikk i livet da du ikke befant deg p det stedet, for det fles som bortkastet."(s.187) Er det rart at han blir beskyldt for g med rosafargede briller?

Gravingen hans vekker opp makter som er villige til g over lik for f det som de vil, og Jake oppdager raskt at han burde ha tatt rdet til bestevennen og latt fortiden ligge i fortiden. Men da er det allerede for sent.

"Seks r" en heseblesende, spenningsfylt, fettfri og strken spenningsroman. Karakterene, spesielt hovedpersonen, er sympatiske, utviklingen av plottet er troverdig, og slutten er ikke mindre enn fantastisk.

Det eneste som fr boka til skurre er kjrlighetsforholdet som er s sentralt for handlingen. I stedet for fremst som et forhold tuftet p voksne menneskers gjensidige tiltrekning og affeksjon for hverandre, sitter jeg igjen med et inntrykk av ha lest om et tenringsforhold. Selv sprket Jake bruker om Natalie hres som om det er tatt fra en tenringsroman for jenter. En gang nr han skal beskrive hvordan forholdet mellom han og Natalie var, sier han dette; " Du synes synd p andre fordi de aldri kommer til oppleve disse ustanselige utbruddene av lidenskap. Natalie fikk meg til fle meg levende. Hun fikk alt rundt oss til sprake og overraske." (s.187) Jeg vet ikke om andre, men denne lange passasjen (som forresten er p over tjueni linjer) hakket ls p troverdigheten til hele historien. Ikke fordi jeg har et problem med folk som er forelsket eller store kjrlighetserklringer, men det er en tid og sted for alt. Og disse pompse linjene skurret i denne boka.

Det er likevel en liten rift i en ellers solid og velplottet spenningsroman. En jeg, tross de svulstige delene, ikke har noe problem med anbefale p det varmeste. Dette er Harlan Coben i toppform.

Tittel: Seks r
Utgitt: 2014
Forlag: Cappelen Damm
Sider: 318

Terningkast: 5

hits