leseriet

Hei. Jeg heter Mohammed og er opprinnelig fra Somalia. P denne bloggen kommer jeg primrt til skrive om bker og film; anmeldelser, tanker om litteratur/film og nyheter om forfattere/regisrer/filmer som jeg har stor sans for.

Siste innlegg

Lenker

Bloggdesign

Liket Som Forsvant


Enda det er morsomt, lrerikt, nrende og underholdende lese bkene til forfattere som lyktes bde kunstnerisk og kommersielt og som brukes som referanse i litteraturen generelt og i de respektive sjangrene spesielt, er det nesten like mye lre av lese forfatterne som sjelden eller aldri bli nevnt.

Kanskje mer hvis man tar over seg det enkle faktum at det er langt, langt, langt flere av den siste gruppen enn de som tilhrer den eksklusive frste eliten. Shakespeare og Ibsen er sjeldenheter i scenekunsten. Dickens og Flaubert og Proust og Joyce og Hamsun er dominerende stjerner blant romanforfattere. Christie, Poe, Chandler og King er andre som har dominert i det nye litterre landskapet. De er unntaket. De frste navnene som streifer oss nr vi blir spurt om de strste i litteraturen.

Men spar en tanke for alle de titusener av forfattere som aldri ndde opp, som aldri vil n opp. Ogs de skrev/skriver, ga/gir ut bker og ble/blir lest av et publikum med en varierende strrelse. S ble/blir de lagt til side og glemt. Det er ofte det som skjer med de fleste skrivende. Og det er de heldige.

Resten forsvinner i et mer eller mindre altoppslukende svart hull. De mest uheldige av disse, vil oppleve at det svarte hullet av og til spytter ut bkene deres, minus deres eget navn.

P midten av 1950-tallet hadde dette svarte hullet et navn i Australia: Cleveland Publishing. Forlaget ble etablert tidlig p 1950-tallet, fr TV-en kom til landet i 1956,og ga nesten bare ut Western-bker. Det var en populr sjanger. Australiere, akkurat som nordmenn senere, hadde sansen for tffe helter med moralsk ryggrad og en evne til tle et slag mot kjaken.

Som fans av hardkokt noir godt vet, er cowboyen det nrmeste en kommer en storebror og forlper for den rakryggede sub-sjangeren vi alle er s glade i. Det betyr ikke at det ikke er noen forskjeller, det er det. Men disse forskjellene er spass sm at det ikke skal mye velvilje til for glatte dem over. Det var i hvert fall det som skjedde da Cleveland Publishing bestemte seg for transplantere en amerikansk karakter, privatdetektiven Larry Kent, til Australia.

Det skjer i de senere bkene av det som etter hvert ble en serie p over 400 titler. I de frste befinner detektiven seg fortsatt i hjemlandet, nrmere bestemt i New York omrdet.

Det er der vi mter ham i Liket som forsvant. Kent har akkurat forfrt en kvinne med tvilsom karakter (hun er danser p en bule, men ses p som en eskorte, alts prostituert) nr han oppdaget liket av en kvinne. Siden mobiltelefoner ikke eksisterer, kjrer han til den nrmeste telefonautomaten og ringer det lokale politiet.

Og det er da mysteriet begynner.

Etterforskerne fra det lokale politikontoret er s vidt p plass nr det blir klart at liket er borte. Men Kent er ikke villig til akseptere skjenneprekenen til det lokale politiet, og insisterer p at det m settes i gang en etterforskning. Det fr han ikke gehr for. S han setter i gang sin egen.

Det lokale politiet som frst er villige til avskrive ham og hans steile holdning som et misforsttt forsk p imponere en hore, fr raskt nok av uroen han sprer rundt i byen med sin graving. Dermed inntar de en mer resolutt holdning: de vil ha ham ut av byen sin.

Men Kent er ikke en mann som lett lar seg herse med. Koste hva det koste vil.

Liket som forsvant er ikke en bok du vil huske fordi den har minneverdige karakterer, fantastiske vrier eller bitende replikker. Det du fr er usminket, ublandet og ren underholdning fra frste side til siste.

Det er verdt noe. Selv nr boka ikke har en navngitt forfatter.

Les den!

Tittel: Liket som forsvant
Utgitt: 1968
Forlag: Uniprint
Sider: 127

Terningkast: 5




Mt meg p likhuset


New York Times kalte Ross MacDonald den fineste forfatteren av hardkokte detektivromaner siden Raymonch Chandler. Jeg har ikke lest s mange hardkokte detektivromaner at jeg kan si meg enig eller uenig med autoritet, men jeg har lite grunn til tro at The Grey Lady grunnlst kaster om seg den type ros. Det hindrer meg likevel ikke fra si at Mt meg p likhuset, MacDonalds niende utgivelse (iflge Wikipedia) fra 1953, ikke lever opp til forventningene. Men det skal jeg komme tilbake til.

Mt meg p likhuset har det meste av det du kan vente i en noir-bok; en rakrygget helt, vakre og ddelige kvinner, en (relativt) uskyldig mann, giftige forhold, et intrikat plott og en slutt som enten vil f deg til klappe av beundring eller riste p hodet fr den undvendig lange oppklaringen av mysteriet fr deg til dse av.

Starten er spennende nok. En fire r gamle gutt, enebarnet til den retirerte (boka bruker faktisk dette ordet i stedet for pensjonert) eiendomsmagnaten Abel Johnson og hans unge kone, Helen, forsvinner en morgen sammen med sjfren sin. Mindre enn tre timer senere mottar familien et brev med krav om lsesum p 50000 dollar. Pengene skal leveres samme dag, og ikke overraskende loves de fortvilte foreldrene at gutten vil f en br og voldelig dd om de kontakter politiet. Det gjr de ikke heller.

Det blir derimot Howie Cross. Han er ikke en detektiv, ikke offisielt. Han driver i stedet en tilsynsverge-tjeneste som har sugerret i statens rehabiliteringsindustri. Alts er han en barnevakt for kriminelle som har ftt betingede dommer og som m holde seg p matta for ikke ke inn.

Fred Miner, sjfren til Johnson-familien, mannen som er mistenkt for forbrytelsen er av Cross? klienter. Mer enn det, partneren til Cross, Alex Linebarge, skrev en positiv rapport om Miner. N er det mye som taler for at rapporten kan koste firmaet dets ry.

S Cross blir involvert. Det samme blir FBI etter at Abel Johnson gjr det mest idiotiske som han kunne gjre; betale. I stedet for ende marerittet, gjr pengene tingene verre. Gutten forblir borte, og likene begynner hoppe seg opp.

Det gr ikke lang tid fr Cross innser at en kalkulerende gjerningsperson hele tiden ligger et par skritt foran ham. Og denne er villig til eliminere hvem som helst for komme seg unna.

Hvorfor du br lese den

Det beste som kan sies om Mt meg p likhuset er at den er intrikat plottet. Det er samtidig ogs noe av det som gjr at den ikke helt blir vellykket. Og grunnen er ganske enkel: i stedet for gjre boka kompleks, fr det surrete plottet boka til fremst som tung og langsom. At skurkene aldri blir farlige, at de kvinnelige karakterene ikke gis rom til puste fr p slutten og at replikkene mangler krutt hjelper heller.

Det er synd.

Anbefales med forbehold.

Tittel: Mt meg p likhuset
Utgitt: 1969 (1953 i USA)
Forlag: Gyldendal
Sider: 185

Terningkast: 3

After Dark My Sweet av Jim Thompson


Bill "Kid" Collins er mye; impulsiv, av og til paranoid, eksbokser, smkriminell, gren og n en rmling fra en psykiatrisk institusjon. Men han er ikke hva man vil kalle en beregnende type. Det er derimot Fay Anderson, enken han mter p en kneipe mens han er p rmmen. Hun er ogs farlig glad i alkohol og tvilsomme menn, i den rekkeflgen. Og nr Collins slr ned en mann foran henne, titter hun opp fra glasset og blir oppmerksom p ham. Det endrer kursen livet hans var p.

Ikke at han har noe imot det. Boksekarrieren var dd allerede fr han ble lagt inn p psykiatrisk. Han har derfor ingen illusjoner om gjre et comeback. I hvert fall ikke i ringen. Men det betyr ikke at han ikke har de samme drmmer og hp som unge menn p egen alder: etablere seg, leve fritt og komfortabelt, og nyte omgang med det motsatte kjnn.

Snn sett kan man si at han spreller ved vannkanten og er mer enn klar nok til bli plukket opp av en kvinne som Fay Anderson. At hun gjr det med en blanding av likegyldighet og overlegenhet, fr ikke entusiasmen hans til skrumpe. Tvert om. Den ker bare hans fascinasjon for henne og krydrer den magnetiske tiltrekningen hun har p ham.

Beruselsen er likevel bare kortvarig. Kort tid etter at hun har brakt til huset sitt, avslrer hun motivasjonen sin: bde hennes kompanjong og hun selv nsker hans hjelp med kidnappe et barn. Snnen til en av statens rikeste menn.

Collins er naturlig nok skeptisk. For det frste byr forbrytelsen ham imot. Greit nok har han bde sltt menn og stjlet fra dem. Men han har aldri sunket s dypt at han har mttet skade barn. For det andre er han ganske sikker p at folk som Fay og partneren hennes, folk med strre grdighet enn skrupler, fr eller senere vil konkludere at det er enklere og bedre spandere en kule p typer som ham enn det er forre en andel av byttet.

Likevel velger han skyve mistankene sine til side og fokusere p de praktiske utfordringene knyttet til planen. Og nr Onkel Bud, Fays partner, forklarer planen, m Collins motvillig innrmme at den er godt gjennomtenkt. Det er kanskje ikke spesielt overraskende med tanke p at onkel Bud en gang var en purk. Han vet ssen kollegaene tenker, og han er ikke i tvil om at den kvart millionen som de kommer til kreve for guttebarnet er s godt som deres.

Dessverre har han ikke tatt med i betraktning Collins? paranoia, Fays kverulerende natur, politiets oppfinnsomhet og skjebnens lune.

Fr det hele er over, er flere av deltakerne dde. Og hva verre er, Collins er overbevist om at en av hans medskyldige nsker drepe barnet.

Hvorfor du br lese den

I kveld min elskede er ikke like god som Hard by, heller ikke er den i like stor grad et karakterstudie som Fikserne. Den er likevel rff, intrigefull, spennende og godt skrevet noir.

Fokuset er ikke, som man skulle tro, p kidnappingen, forhandlingene med politiet eller p overraskende vendinger. I stedet er det et slags kammerspill, der det meste av handlingen finner sted innendrs. Det er klaustrofobisk, sitrende og uten tvil interessant. Men det kunne vrt bedre. Mye bedre.

Anbefales med forbehold.

Tittel: I kveld, min elskede
Utgitt: 1992 (utgitt i 1955 i USA)
Forlag: Cappelen
Sider: 173

Terningkast: 3

Wild Town av Jim Thompson


"Bugs kunne ikke se inntrengeren skikkelig; bare at det var noen der. Bare en utydelig skygge blant de andre mrke skyggene i rommet. Men det var nok." Hard by

Fillebyen, det lille stedet vest i Texas som John Thompson skriver om i Hard by, er alt det man forbinder med staten: vill, korrupt og rff. Det er ogs, i likhet med staten, et sted som holdes i live av oljen som ligger under bakken. Det er den som har gjort pioner ut av menn som Mike Hanlon, den gamle og n lamme streberen som var den frste som ble rik p det svarte gullet i Fillebyen, og det er den som har trukket ambisise og ikke rent lite tvilsomme unge menn og kvinner til byen. En av disse David Bugs McKenna.

Bugs har akkurat kommet ut av fengsel. Det tredje lengre oppholdet hans i kasjotten. Men han er fast bestemt p holde seg p matta fremover. Dessverre er ikke Fillebyen et sted for folk som nsker rehabilitere seg og holde seg p den smale veien. Det finner Bugs frst ut senere.

For i starten virker alt rosenrdt. Ufattelig og utrolig rosenrdt, hvis man spr Bugs. I stedet for bli hundset med av lovens lange arm og avvist av ethvert sted han sker arbeid slik han har blitt andre steder i staten, tas han imot med pne armer.

Sheriffen hjelper ham med f jobb som husdetektiv p Hanlon Hotel, byens eneste hotell (oppkalt etter eieren), og flere av stedets mest ettertraktede kvinner sjarmeres av hans rffe sprk og landsens vremte. Han har aldri vrt bemidlet nok til tro p hell, og det er ikke en uvane han har tenkt starte n. Likevel er det det han blir ndt til gjre nr hammeren han venter skal falle og knuse avbrekket skjebnen luller ham med ikke viser seg p mneder.

Men den kommer, og faller og setter ham i en umulig situasjon.

Det starter med en vennlig bnn om hjelp, som han ikke kan besvare. Deretter forsvinner 5000 dollar fra hotellets kasse. Og til slutt er en mann dd.

Enda han ikke kan bevise det, er sheriffen sikker p at Bugs har noe med ddsfallet gjre. Det kan Bugs leve med. Verre er det at noen andre vet at han var p rommet til offeret da mannen fly ut av vinduet p hotellrommet. Og denne noen krever penger for holde informasjonen for seg selv. Penger Bugs ikke har.

S han bestemmer seg for finne tyven som stjal hotellets penger og bruke pengene til betale utpresseren. Men det er lettere sagt enn gjort. Srlig nr du aldri har vrt detektiv.

Hvorfor du br lese den

Hard by er en hardkokt noir-bok, og den har det du kan vente i slike bker; korrupte og semi-korrupte karakterer i offentlig tjeneste, damer som er rffe i kantene, en helt med en dunkel moral og med en enda dunklere bakgrunn og en rik gammel mann. Det siste er kanskje ikke et offisielt kjennetegn ved sjangeren, men det br vre det all den tid s mange av bkene i sjangeren har med en slik karakter.

Thompson er en ny forfatter for meg. Jeg har bare lest n annen bok av ham; Fikserne. S jeg kan ikke komme med et generelt syn p forfatterskapet hans. Allikevel kan si at Fikserne og n Hard by ga mersmak, og at jeg definitivt kommer til lese mer av ham.

Dermed kommer det ikke som en overraskelse at jeg anbefaler Hard by. Det er ikke en bok du m lese, men hvis du liker noir-bker og hardkokt krim, er denne en du br vurdere etter ha lest klassikerne i sub-sjangeren.

Tittel: Hard by
Utgitt: 1995 (min utgave, utgitt 1957 i USA)
Forlag: J.W. Cappelens forlag A.S
Sider: 153

Terningkast: 4

hits