leseriet

Hei. Jeg heter Mohammed og er opprinnelig fra Somalia. P denne bloggen kommer jeg primrt til skrive om bker og film; anmeldelser, tanker om litteratur/film og nyheter om forfattere/regisrer/filmer som jeg har stor sans for.

Siste innlegg

Lenker

Bloggdesign

Kistedanseren av Jeffery Deaver


"Jeg er dd, tenkte hun. Jeg er dd. Springkniven l i lomma hennes. Det tok alle kreftene hun hadde f ls den hyre armen, som l klem under henne. Hun rullet over p ryggen og fisket opp kniven. Men det var for sent. Han trkket p armen hennes og holdt den nede mens han stirret p henne. [?] Med en senete hnd like hard som en fugleklo, trakk den lille mannen kniven opp av lomma hennes. Han kastet den vekk. Deretter reiste han seg og grep balltreet." Kistedanseren


Jeffery Deaver er en av mine strste favoritter. Det er mange grunner til at han gjennom rene har albuet seg frem til en plass til en plass i toppen i min bok, her skal jeg bare fokusere p tre-fire av dem.

For det frste er karakterene hans befriende lite opptatt av barn og familie. Som Jack Reachers far, Lee Child, ppekte i et intervju, er krim-og-thrillersjangeren infisert av en sykdom som tvinger gode forfattere til skrive undvendige kapitler om helter og heltinnenes hjemmeliv, skilsmisser og helger med barn. Jeg pstr ikke at sykdommen er fatal for en bok, bare at hovedpersonens familieliv ofte er en avsporing som dreper historie-og-spenningsmomentet i bker som er infisert av denne sykdommen.

For det andre er bkene hans veldig godt plottet. Historiene svinger ofte i uventede retninger, skurkene er som matrusjkaer; skjult bak lag p lag med falske identiteter.

Og for det tredje; Deaver bruker aldri undvendige avsnitt og sider p beskrive vret i minste detalj. Han iscenesetter situasjonen heltene eller skurkene befinner seg i med n ting i fokus: bevege handlingen fremover uten bruke forstrrelsesglass i hver scene og fortelle oss om hvordan vann sildrer, grenser risler og regnet trommer mot ruter og vinduer. Jeg kan ikke f sagt nok hvor forfriskende jeg opplever dette.

Kistedanseren er snn sett en perfekt Deaver-bok: Den starter bra, blir bedre og er eksploderer p slutten.

Begynnelsen, der Deaver introduserer oss for Edward Carney, en flyger i midten av frtirene som jobber for et lite lnnsomt flytransportselskap, er som en god grsser der kameraet tar plutselige sving rundt mrke hjrner. Allerede p frste side var jeg overbevist om at Carney og kona, Percey, ville bli skutt og drept. S trodde jeg at Percey ville bli drept (siden skurken tilsynelatende har parkert utenfor huset). Begge gjetningene var feil. Carney kommer seg p jobb, tar av med co-piloten og nrmer seg destinasjonsstedet nr flyet eksploderer i lufta.

Carney, kona og deres lille selskap, Hudson Air Charters, viser seg ha forbindelse til en Phillip Hansen, en vpenhandler FBI lenge har vrt ute etter og som de kort tid fr Carneys dd fikk huken p. FBIs problem er bare at Hansen rakk kvitte seg med betydelige beviser ved leie et av flyene til Hudson Air og dumpe det i Long Island-sundet.

Lincoln Rhyme, den kvadriplegiske helten i de fleste av Deavers bker, og hans rdhrete partner, Amelia Sachs, tror frst at FBI nsker deres bistand til finne hvor Hansen dumpet bevisene. Det gjr de ikke. Derimot nsker FBI hjelp med spore opp mannen de mener str bak eksplosjonen som drepte Edward Carney; Kistedanseren.

Rhyme er godt kjent med leiemorderen. Fem r tidligere, da Kistedanseren var i New York, drepte han to av Lincolns understter, hvorav n var noe mer enn en juniormedarbeider. S forsvant han.

N er morderen tilbake i New York City, bedre enn noensinne og fast bestemt p gjre jobben han er hyret for gjre: drepe enhver som kan tenkes true Phillip Hansens frihet.

Rhyme og Amelias dedikasjon til oppdraget og intelligens tar politiet et langt skritt nrmere morderen. Det vekker oppmerksomheten hans. Mer enn det, det fr ham til interessere seg for radarparet. Til studere Amelias stedsgransking og trafikken inn og ut av Lincolns hus.

Og til slutt gjr han det selv Rhyme ikke trodde var mulig: med sin klkt og intelligens klarer han komme seg inn i huset.

Kistedanseren innfrir p alle fronter; den er spennende, den er intelligent, den er s godt skrudd sammen at man fr lyst til lese den igjen og igjen og den er velskreven. Boka har i tillegg en sluttscene fans av Deaver vil sette stor pris. Jeg skal ikke avslre hva det er, men bare si dette; det er her det startet.

Anbefales sterkt!

Tittel: Kistedanseren
Utgitt: 2000 (min utgave, utkom frst p norsk i 1998)
Forlag: J.W.CAPPELENS FORLAG AS
Sider: 416

Terningkast: 6

Djeveltre av Jeffery Deaver


"Graveren er i byen. Graveren ser ut som deg, Graveren ser ut som meg. Han gr nedover de vinterkalde gatene p samme mte som alle andre, med skuldrene trukket sammen mot den fuktige desemberlufta. Han er verken hy eller lav, verken kraftig eller tynn. Fingrene i de mrke hanskene er kanskje tykke og butte, og kanskje ikke. Fttene virker store, men kanskje er det bare strrelsen p skoene. Hvis du ser ham inn i ynene, vil du verken merke deg formen eller fargen, bare at de ikke virker helt normale, og hvis Graveren fikk ye p deg mens du s p ham, ville kanskje ynene hans bli det siste du noensinne fikk se." Djeveltre


I New York kalte dem ham Djevelen, i Boston Slakteren, i Philadelphia Enkemakeren. Partneren hans kaller ham Graveren, og n er de i Washington DC.

Nyttrsaften gr Graveren ned til undergrunnsstasjonen i hovedstaden og bruker Uzien sin til drepe tjuetre mennesker og skade titalls andre. Deretter ler han seg ut av stedet uten at noen legger merke til ham og returnerer til skjulestedet sitt.

Avtalen er at partneren skal levere radarparets hndskrevne kravbrev til byens administrasjon. Og kravet er ganske enkelt: 1) gi oss tjue millioner, hvis ikke vil Graveren fortsette meie ned byens feststemte borgere; 2) ikke prv stoppe partneren fra ta lsepengene, for enhver hindring vil fre til brudd p kommunikasjonen mellom partneren og Graveren, og i mangel p kontakt vil Graveren fortsette drepe.

Margaret Lukas, FBI-agenten som leder etterforskningen, Lukas Cage, hennes eldre og nre medarbeider og resten av etterforskningsteamet har ingen planer om hindre pengeavhentingen. De vil i stedet bruke den til identifisere bde gjerningsmannens partner, og senere- Graveren selv.

Men alt gr galt uten at de vet det. Like fr han skal hente pengene, blir Graverens partner kjrt ned og drept av en uoppmerksom frer. Dermed er det ingen som kommer og henter lsepengene

Desperate og med nesten ingen spor g etter, henter foreslr at de henter en tidligere agent inn fra kulden; Parker Kincaid var en engang byrets fremste dokumentanalytiker og bidro betydelig til lse noen av FBIs mest prominente saker. N bor han i Virginia, er skilt fra sin utro kone, jobber hjemmefra som konsulent og er aleneforelder for sine to barn.

Kincaid er frst lite villig til hjelpe FBI. Ikke fordi han ikke er berrt av blodbadet, men fordi hovedgrunnen til at han fikk omsorgen for barna var at han skulle ta en mindre farefull jobb. Gr han tilbake til byret, er han sikker p at ekskona vil finne ut av det og bruke det til ta barna.

Tross den sterke motviljen, klarer Cage n frem til Kincaid. Frst og fremst ved love Kincaid at etterforskningsgruppen vil hemmeligholde hans deltakelse i etterforskningen. Det lykkes de med ogs i lang tid. Men s blir Graveren gjort oppmerksom p Kincaid rolle og bestemmer seg for gi eksagenten en tragisk velkomst. Ved drepe barna hans.

Djeveltre er en spennende, intrikat og smart krim. Sammenliknet med det meste i sjangeren er den bde solid og sregen. Men boka hevder seg dessverre ikke noe srlig i konkurranse mot de andre bkene av Jeffery Deaver.

Parker Kincaid er ikke like eksepsjonell som Lincoln Rhyme-bkene, ikke engang som Katherine Dance. Dette skyldes delvis at dokumentanalyse ikke er akkurat en evne eller yrke som skriker spennings, mens tolkingen av fysiske spor eller kroppssprk er det. Legg til at slutten, enda den er bde god og tilfredsstillende, etterlater en med en flelse av at den er alt for pent innpakket til vre troverdig, s kan konklusjonen ikke bli annet enn at Djeveltre er en krim som fortjener en svak firer.

Anbefales med forbehold.

Tittel: Djeveltre
Utgitt: 2000
Forlag: J.W.Cappelens forlag as
Sider: 389

Terningkast: 4


Loven i en Lincoln av Michael Connelly


Tankene mine var som hvisking i mrket i meg. Jeg s for meg bildet av det trevte ansiktet til Jesus Menendez da han sa til meg at han var uskyldig- da han tryglet meg om tro ham- og jeg hadde sagt til ham at han mtte tilst. Det hadde ikke bare vrt et juridisk rd. Han hadde ingen penger til betale for forsvaret og ingen sjanse til vinne- i den rekkeflgen- og jeg sa til ham at han ikke hadde noe valg. Og selv om det til syvende og sist var hans avgjrelse og fra hans munn ordet skyldig kom i rettssalen, satt jeg n med flelsen at det hadde vrt meg, hans egen advokat, som hadde holdt systemets kniv mot strupen hans og tvunget ham til si det. Loven i en Lincoln


I en by hvor det daglig begs betydelig kriminalitet og hvor rettsapparatets kapasitet er nr sprengt, er prinsippet om at man er uskyldig til det motsatte er bevist ikke et prinsipp som gjelder for alle, det er bare et som hovedsakelig gjelder for de som har rd og som kan betale for en advokat.

Jesus Menendez var en av dem. Broren hans er narkolanger og kunne betale det betydelige salret til Micky Haller, en talentfull men sjeldent hytflyvende advokat som bruker en Lincoln som hovedbase for advokatpraksisen.

Men verken brorens skitne penger eller Hallers oppfinnsomhet og iherdighet kunne redde Jesus fra bli dmt for voldtekten og drapet p Martha Renteria, en tjuefire r gammel danser og prostituert.

Til det hadde ptalemyndighetene for mange beviser; DNA-spor, lgnene som underminerte forklaringen(e) hans og ikke frre enn tre vitner som var villige til si at de s ham kaste drapsvpenet, en kniv, i elven nr stedet.

N, to r etter at Fernandez ble dmt til livstid, trster Haller seg fortsatt med at han gjorde sitt beste og reddet den meksikanske immigranten fra ddscella.

Den lille trsten blir likevel pulverisert nr Haller blir kontaktet av en Los Angeles? virkelig hytflyvende advokater, Cecil B. Dobbs. Familieadvokat for de rike. Inkludert Mary Windsor, en fornem kvinne som har blitt rik p selge luksushjem, og hennes snn kjekke og enslige snn, Louis Roulet.

Louis er siktet for grovt overfall, grov legemsbeskadigelse og voldtektsforsk mot en Regie Compo, ei ung kvinne som kom fra Indiana til Los Angeles med en drm om bli skuespiller og n er prostituert.

Haller har ikke hatt en s velhavende som Louis Roulet p minst to r. S nr saken kommer til ham, er det frste han tenker p de titusener, kanskje til og med hundretusener, av dollar som han kan fakturere klienten i lpet av prosessen. Men dette endrer seg fort; frst oppdager han at Roulet ljuger om trivielle ting, s oppdager han at han lyver om en stor ting; han er mannen som drepte Martha Renteria.

Nr Roulet innrmmer forbrytelsen overfor Haller, har Haller allerede lagt to og to sammen og samlet nok indisier til ikke bli overrasket. Men n har han et praktisk og et etisk problem; Skal han flge yrkesetikken og hjelpe en skyldig mann med bli frikjent eller br han risikere karrieren og renommeet og forrde en klient for redde en annen klient?

Loven i Lincoln er alt det en juridisk thriller br vre; den har et hjerte, forteller en spennende og til og med tankevekkende historie og ikke minst- den er befriende fri for daukjtt.

En annen ting bde boka og Michael Connelly skal ha honnr for, er at han- i motsetning til en del andre (se John Grishams Tilstelsen) -ikke er opptatt av preke.( Man kan godt argumentere at Tilstelsen og Loven i en Lincoln -enda de begge er juridiske thrillere- har totalt forskjellige ml, og det er en viss sannhet i det. Men poenget er at mens Tilstelsen hamrer inn budskapet igjen og igjen og igjen, er Loven i en Lincoln subtil og lavmlt. Det gjr hviskingen dens desto kraftigere)

Anbefales p det varmeste!

Tittel: Loven i en Lincoln
Utgitt: 2009
Forlag: Gyldendal
Sider: 433

Terningkast: 6






The Scarecrow av Michael Connelly


"I climbed off the bed and started getting dressed, too. She kept laughing in a punch-drunk sort of way. Eventually, I was laughing too. I pulled my pants and shirt on first and then started hunting around the bed for my shoes and socks. I found them all except for one sock. I finally got down on my knees and looked for it under the end of the bed. And that was when the laughter stopped. ____________?s dead eyes stared at me from under the bed." The Scarecrow

Av alle store og sm karakterer i Michael Connellys bker, er Jack McEvoy- karakteren Connelly introduserte for leserne i sin femte krimroman "The Poet" i 1996- den det er enklest ppeke speiler forfatterens biografi. McEvoy er journalist, slik Connelly var, fr suksessen med forfatterskapet ga Connelly nok konomisk trygghet til slutte. Som Connelly gjorde i sin tid, jobber McEvoy for Los Angeles Times. Iallfall inntil hendelsene i The Scarecrow. Og ikke minst: McEvoy har-i likhet med Connelly- en viss kjendisstatus p grunn av sin skriving om kriminelle elementer. Men i motsetning til Connelly, er McEvoys kjendisstatus en falmet en, hovedsakelig fordi det n er tolv r siden McEvoy ga ut boka si om det livsfarlige mtet med seriemorderen som tok livet av broren.

Heldigvis har anonymiteten som c-kjendisstatusen bringer med seg ikke frt til noe mer dramatisk enn at invitasjonene fra CNN og andre medier har trket ut. Til n.

Delvis p grunn av den finansielle krisen, men hovedsakelig fordi de tradisjonelle mediene blr ut penger, kommer det beskjed fra eierne om at Los Angeles Times trenger en annen omstrukturering. Presis hundre veteraner skal ut og erstattes av nyutdannede ferskinger med ingen kilder eller kontakter innen maktens korridorer. McEvoy er en av disse hundre som skal ut, og Angela Cook er erstatteren. Hun er uerfaren, men er rgjerrig, har forstelse for den digitale alderen og er p sosiale medier.

Beskjeden er vond, men kommer ikke som en stor overraskelse. Det som likevel kommer snikende p McEvoy, er at ledelsen krever at han trener Cook. Hadde jeg ikke lest i forrige uke i New York Times at dette er noe flere bedrifter driver med i USA- til og store konsern som Walt Disney- ville jeg trodd at denne mten behandle ansatte p var noe Connelly hadde diktet opp, men det er det penbart ikke.

Dagen blir ikke lysere av at McEvoy blir ringt opp av en eldre kvinne og skjelt ut. Hun mener at han ly fra ende til annen i en av artiklene sine og vil at han skal rette opp p feilen. McEvoy tror frst at den eldre kvinnen tar ham for en annen. Men s sporer han opp artikkelen, en kort og totalt forglemmelig liten sak han skrev ei uke tidligere om en seksten r gammel narkolanger som skal ha drept sin hvite kunde i Watts, og blir overbevist om at kvinnen sikkert er et naivt familiemedlem. Og det er hun ogs.

Hun heter Wanda Sussums, er bestemoren til Alonzo Winslow, den drapstiltalte sekstenringen. McEvoy tar med seg en av avisens fotografer, en svart en, besker Sussums og senere guttens advokat og blir overbevist om guttens uskyld. Men hvor mye kan han gjre for gutten med to uker igjen p kontrakten?

Mye, skal det vise seg. Han slr seg ufrivillig sammen med Cook og starter g politiet etter i smmene, og det blir snart klart at ting ikke er som de ser ut. Ikke bare er Alonzo uskyldig, men det er ogs Brian Ogley, en kasinoarbeider fra Las Vegas, som sitter i fengsel for ha voldtatt og drept kona.

Det han ikke vet er at morderen, en usedvanlig intelligent og forsiktig mann med en jegers instinkt, holder ye med ham og planlegger en gjennomtenkt og plausibel ende for ham. Han vil frst fjerne McEvoy fra sine vante omgivelser, s isolere ham og s g for det drepende sttet.

The Scarecrow er den andre Connelly-boka hvor McEvoy har hovedrollen, og for en bok det er. Karakterene er levende og sammensatte. Plottet er komplekst og evner overraske, og tillegg skriver Connelly noen eksepsjonelt presise og fengende sider om avisenes dd, hvilke konsekvenser det kan og vil f for journalistikken vi fr og hvilke tap samfunnet vil lide p grunn av dette.

Etter at jeg leste den siste siden, satt jeg blant annet igjen med dette sprsmlet: Hvorfor er det ingen i Hollywood som har adaptert denne boka for det store lerretet?!

Jeg har ikke svaret. Kanskje er boka rammet av den samme forbannelsen som har hengt over Connellys andre bker inntil Amazon brt den med sin adapsjon av Bosch-bkene. Kanskje er historien en av disse med budsjett i mellomsjiktet som Hollywood har sluttet lage. Med mindre de regisseres av Ben Affleck. Eller kanskje skyldes det noe annet.

Det kan i hvert fall ikke vre fordi boka ikke er fantastisk. Det er den.

Og hvis du leter etter en steingod krim, anbefales den p det absolutt varmeste.

Ingen tvil om det.

Tittel: The Scarecrow
Utgitt: 2009
Forlag: Little, Brown and Company
Sider: 419

Terningkast: 6

yeblikkets lov av John Sandford


Hva er det du ler av? hylte Candy til ham. Ler du av oss? Smilet ble bredere, men han viftet med fingrene og sa; Nei, nei, jeg ler ikke? Faen ta deg, sa hun og skjt ham i ansiktet. Smellet var som en bombe i det lille kontoret. De fire kvinnene skrek og kastet seg p gulvet. Mannen bare datt sammen, mens blodet sprutet p den brungule veggen bak hodet hans, og Georgie snurret rundt og sa: Ut. De var ute gjennom dren i lpet av noen sekunder... yeblikkets lov

For en tid tilbake leste jeg John Sandfords Nattjegere. Jeg likte boka umiddelbart, og senere, p denne siden av Nightcrawlers med Jake Gyllenhaal, har jeg lett hyt og lavt etter bker fra frilansjournalistikkens spenningsfylte periferi. S langt har jeg ikke funnet noe som har falt i smak. I hvert fall p litteraturfronten.

Noe sier meg at det bde boka og filmen er alt for spesifikke og sregne til ha mange tvillinger eller vre en del av en sub-sjanger. Men hpet lever i meg enn, selv om de resultatlse skene av og til truer med sniffe det ut.

En mte jeg pleier bekjempe denne typen hplshet p, er se eller lese igjen filmen eller boka som gjorde meg noe bedrvet p denne ikke-eksisterende sub-sjangerens vegne, men nr man har sett filmen og lest boka for ente gang, kommer man til et punkt hvor man skjnner at man br ta en pause fra akkurat denne filmen og boka og se eller lese noe annet av samme opphavsperson.

I Dan Gilroys tilfelle er det ikke noen bred eller mangerig filmografi en kan frtse i. John Sandford derimot, har en del bker bak seg. Frtifem bker for vre presis. De fleste av disse bkene, tjuefem av dem, er i den skalte Prey-serien som handler om Lucas Davenport, en til tider egenrdig etterforsker i politiet i Minneapolis.

Da jeg bestemte meg for lese Sandford igjen og jeg var sikker p at han ikke hadde skrevet noe i samme gate som Nattjegere, var det derfor nesten uunngelig at boka jeg kom til lese ville vre en Lucas Davenport-roman. Meg bekjent er ingen av Sandfords andre serier oversatt til norsk, og det er kanskje like greit.

yeblikkets lov er for min del en bok som beviser at Nattjegere mest sannsynlig var et lykketreff. Der den var spennende og uforutsigbar, er denne som en semitrailer du ser komme p lang avstand. Skurkene, med kanskje unntak av n, er amatrer, svingningene hever ikke pulsen og noen av karakterene oppfrer seg s idiotisk at man heller ser p at de blir ofre for sin dumhet enn bli reddet. Det er da jeg vet at en bok har mistet meg fullstendig.

Starten er forrykende nok: Davenport og hans kolleger har sporet opp og lagt en felle for en gruppe voldelige ranere som har herjet i bde Minnesota og de omkringliggende statene. N er det eneste som gjenstr bare plukke dem opp etter at de har fullfrt sitt siste brekk, f dmt dem og kaste nkkelen. Men operasjonen gr ikke som planlagt.

Candy og Georgine LaChaise, de to spre bankranerne som leder ranet skyter overraskende en av tilskuerne. Skuddvekslingen mot dem nr de kommer ut ut av banken, resulterer i et skandalst blodbad. Begge kvinnene blir drept og Davenport og hans kolleger mistenkes for ha lagt opp til en massakre. Og dette er fr Candys ustabile ektemann, som ogs er Georgines bror, finner ut om familietragedien.

Fra bak fengselsmurene, der han har sonet ferdig halvparten av en dom, planlegger Dick LaChaise ikke bare flukten sin, men ogs en utspekulert, raskt og blodig hevn.

Han rekrutterer gamle venner fra hyreekstreme og myndighetsfiendtlige grupper, myrder for vinne sin frihet, kidnapper og truer de han m, og samler et vpenarsenal som kan meie ned hvem som helst. S gr han til angrep. Ikke bare mot politimennene som mediene har navngitt som de som skjt Candy og Georgie, men ogs deres familier.

Og bak det hele str en hensynsls, patetisk og kynisk muldvarp. Men det vet Davenport ikke om. Ikke fr det er for sent.

"yeblikkets lov" mangler det eneste og viktigste kortet som teller i bker som denne: spenning. Med unntak av pningsscenen, kan jeg ikke huske n scene eller en utvikling av plottet som gjorde boka mer interessant eller sitrende. Faktisk skjedde det motsatte oftere og oftere; det som burde vrt spennende ble druknet i kjedelige beskrivelser, og resten fltes som en dans rundt grten som bare este ut bok, uten gi leseren noe bite i.

Det er litt utilgivelig i min bok.

Styr unna.

Tittel: yeblikkets lov
Utgitt: 1997
Forlag: Tiden Norsk Forlag
Sider: 301

Terningkast: 1








Siste skanse av Michael Connelly


Da han leste gjennom katalogene over byens uhyrligheter, kjente Bosch at en velkjent styrke begynte gripe tak i ham og strmme gjennom blodrene p nytt. Han hadde bare vrt tilbake p jobb i en time, og han var allerede p jakt etter en drapsmann. Det spilte ingen rolle hvor lenge siden blodet var spilt. En drapsmann var p frifot, og Bosch var p vei. Som den fortapte snn som vente hjem, visste han at han var tilbake p rett plass n. Han ble nok en gang dpt i den eneste sanne kirkes vann. Den bl religions kirke. Og han visste at han ville finne sin frelse hos de som for lengst var fortapt, at han ville finne den i disse nedstvede biblene der de stilte seg p rad og rekke og det var gjenferd p hver eneste side. Siste skanse

Harry Bosch er tilbake. Etter tre r i villmarken som privatdetektiv, kommer Bosch inn fra kulden og fr tilbake skiltet og pistolen. Men ikke fr det har kostet noen en viss politisk kapital, og heller ikke uten at noen truer med at det vil koste enda mer nr Bosch, i sin iver etter gjre det rette, blir for overivrig og maler utenfor strekene.

Fremst av de som satser p ham, er hans gamle partner, Kizmin Rider. Tidligere medlem av treklveret som inkluderte Boschs frste partner Jerry partner. Mens Edgars karriere har stagnert p Hollywood-avdelingen, har Rider, takket vre sin klkt og politiske fingerspissflelse, klart f mektige venner p toppen. N bruker hun disse mektige vennene til gi Bosch skiltet tilbake.

Men bde Rider og den nye sjefen vet at Bosch er verdt prisen de eventuelt m betale for at han gr over streken. Og Irving S. Irving, visepolitisjef og Boschs evige nemesis, er beredt til bruke den minste av Bosch overtredelser som en stige eller pressmiddel for ta det endelige steget opp til tronen. Slik han ser det er det bare et sprsml om nr, ikke om.

Ikke at Bosch er srlig bekymret. Han og Rider er mer opptatt av den 17 r gamle kalde saken de har ftt i fanget.

Sommeren 1988 forsvant 16 r gamle Rebecca Verloren fra rommet sitt. Den frste feilen de opprinnelige etterforskerne gjorde var anta at den unge jenta hadde rmt p grunn av en eller annen grunn som foreldrene ikke villige til si.

Det var fr tenringsjentas lik ble funnet mindre enn en halv kilometer fra huset, dd. Etterforskernes andre feil var tro at Verloren-jenta hadde begtt selvmord, og dermed kastet de bort verdifull tid p vente p rettsmedisinerens konklusjoner fr de pnet en mordetterforskning.

Den tredje feilen blir tydelig frst n: DNA-spor funnet i pistolen, peker mot at drapsmannen er en ung mann som bare var et par r eldre enn Rebecca Verloren. En ung mann med nynazistiske sympatier og forbindelser.

Enda sjefen og kollegen er overbevist om at saken bare krever f stttepilarer fr den selges for enhver jury, er Bosch mindre sikker. Han tviler ikke p at DNA-sporet er viktig, men instinktet han har utviklet og skjerpet i over et kvart rhundre, forteller ham at det biologiske sporet ikke forteller hele historien.

Mens Bosch flger sin nese og Rider henger med og spenningen ker for hver ny utvikling, gjr Connelly noe smart: han lar noen av karakterene spisse i bakgrunnen knivene de kommer til bruke dolke bde venner og fiender i ryggen med.

Det er ikke noe man setter pris p fr i den siste boken, Utfor kanten (Les anmeldelsen her), men nr man gjr det kan man ikke annet enn beundre forfatterens evne og vilje til overraske leserne sine.

Siste skanse er en spenningsmettet, godt skreven roman som bde overrasker og underholder. Et utskt hndverk av en krimroman.

Anbefales varmt!

Tittel: Siste skanse
Utgitt: 2007
Forlag: Gyldendal
Sider: 344

Terningkast: 5





Kongens rd av rjan N Karlsson


"Mannen med maskinpistolen stirret rett p meg. Bruker nok et ekstra sekund eller to p innse at det faktisk er en person i treet. S svinger vpenet i min retning. En kontrollert, innvd bevegelse. [?] Jeg slipper greinen, og faller. Et bltt poff. Skudd med lyddemper." Kongens rd

Intelligent, spennende, aktuell og til tider morsom krim om spioner, kontraspioner og makten som utves p siden av loven og demokratiet.

Timer inn i nyret 1958 blir den tidligere motstandsmannen og legen Tormod Risr vekket av en telefon. Risr, n en fallert dranker som ikke har praktisert medisin p en stund, kjenner ikke oppringeren, men oppringeren kjenner ham. Iallfall godt nok til vite om Risrs patriotiske tjeneste og hvordan man kan brste stvet av den.

Kort tid etter samtalen blir Risr hentet av en bil og kjrt til en rivningsklar bygning et sted i Oslo. Der mter han menneskene som kommer til hjemske marerittene hans i rene som flger: frst offiserer fra overvkningstjenesten som danner frstelinjen i den eksistensielle kampen mot sovjetiske etterretningsorganisasjoner, og deretter, trusselen, en sovjetisk spion, en quisling som heter Sverre Lvenquist.

Risr har ikke noen sympati for Lvenquists misjon, men han kan ikke la vre protestere p torturen offiserene har brukt mot ham. Den hippokratiske eden kan likevel ikke redde ham fra velge side. Ikke nr nasjonens sikkerhet str p spill, som en av offiserene minner ham p. Dermed m Risr bist avhrsspesialistene med holde Lvenquist i live.

Neste dag hrer han p radio at Lvenquist og kona hans omkom i en bilulykke. Risr er sikker p at paret har blitt drept. Mindre sikker p er han hvorfor. Men selv det kommer ikke til bety s mye for ham som det gnagende behovet etter vaske av seg blodet han er blitt besudlet med. Ved avdekke sannheten. Hvis han kan.

I ntidens Oslo mter vi (igjen) Kyrre Kaupang, enslig katteeier, squashspiller og etterretningsspesialist. Medlem av Stiftelsen, en vital og halvdemokratisk levning fra den kalde krigen, for sitere baksiden av boka.

Bde Kyrre og Stiftelsen lrer at Norges ambassadr i USA, er blitt funnet med buksa nede og dd p det samme hotellet som var s sentralt i Strauss-Kahn-skandalen. Narkotika, Viagra og dyr champagne er i bildet. Det gjr ogs en kvinne. Men ingen vet hvem hun er eller hvor hun er. Enda mer mystisk: man kan ikke finne noen spor av henne p rommet.

Enda det meste tyder p at ambassadren dde av hjerteinfarkt, skriker omstendighetene etter en etterforskning, og Stiftelsen, med Kyrre og kollegene Lorents Slvberg i spissen, er mer enn oppsatte p oppklare det lille mysteriet. Det er fr de fr ordre fra hyeste hold om lukke saken og fokusere p noe annet.

Nest etter drepe familien til protagonisten, vet jeg ikke om noe annet som pleier inspirere helten til ture frem for avdekke sannheten og tjene rettferdighets sak. Og ikke overraskende dropper ikke Kyrre og Lorents saken. I stedet rekrutterer Kaira, en kollega som er sykmeldt.

Samtidig skaper en kvinnelig oligark og tidligere venn av Putin blger i norsk nringsliv. Ingen vet s mye om henne, men suksessen som har gjort det mulig for henne etablere virksomheten sin under radaren og hennes n voksende profil, etterlater nesten tvil om at hun har mektige venner.

Er dette venner som sttter henne fordi de ser p henne som en ideell gallionsfigur de kan bruke mot Putin p denne siden av Ukraina-konflikten, eller ligger det noe mer bak?

Kongens rd er, for min del, den mest unorske norske krimromanen jeg har noen gang har lest. Ikke fordi flere store europeiske hovedsteder spiller en cameorolle i historien. Heller ikke fordi boka gjr noe f norske krimbker gjr og tar for seg en hyperaktuell internasjonal sak, i dette tilfellet det kompliserte forholdet vi har med bjrnen i nord.

Jeg kaller den unorsk ganske enkelt fordi den er nrmest kjemisk rengjort for de fleste elementene jeg misliker s sterkt ved norske krimbker; den overdrevne bruken av beskrivelser (vr s snill og slutt med det!), infantiliseringen av skurkene og ikke minst: humrlsheten.

Misforst meg ikke: Jeg vil ikke at en krimbok skal vre en latterkule, men jeg kan ikke si hvor befriende det er lese en krimbok hvor karakterene har en humoristisk sans og forfatteren ikke er for snerpete til blunke til leserne sine ved skrive replikker som denne; "Skal jeg dra en Petter Northug og stikke av?" Eller; "Mine datakunnskaper er p Commodore 64-niv."

En forfatter som tyler iveren til beskrive i hjel hver gr himmel og grener som rasler, annonserer at han eller hun er trygg nok p historien til ikke ville kaste bort sider p slikt. Gode og morsomme replikker forteller meg at forfatteren vil vise meg hvem karakterene er.

Begge disse tingene overbeviser meg at jeg har foran meg en forfatter som tar meg serist som leser. En forfatter jeg mer gjerne applauderer nr han eller hun lykkes.

Og lykkes gjr rjan N. Karlsson!

Kongens rd er intelligent, spennende og hyperaktuell om spioner, kontraspioner, prisen en del mener vi m betale for beskytte Norges suverenitet og vanskene med leve med dette valget.

Det er alt for tidlig til utrope noen bok til en av rets bker, men noe sier meg at jeg, nr desember kommer, vil komme til referere til denne som en av rets absolutt beste krimbker.

Hvis du er opptatt av internasjonal politikk, spionlitteratur, den kalde krigen, i det hele tatt- god krim, br du snarest lese "Kongens rd".

Anbefales varmt!

Tittel: Kongens rd
Utgitt: 2015- I bokhandleren fra 14.05.15
Forlag: Gyldendal (Leseeksemplar)
Sider: 370

Terningkast: 5










Utfor kanten av Michael Connelly


Verden var kanskje blitt digital, men Harry Bosch hadde ikke blitt med p forvandlingen. Han hadde lrt seg bruke mobiltelefonen og brbar datamaskin. Han hrte p musikk p en iPod, og en gang iblant leste han avisa p datterens iPad. Men nr det gjaldt mordbker, var han fortsatt, og kom alltid til vre, svoren til papir og plast. Han var et fossil. Det spilte ingen rolle at etaten gikk over til digital arkivering og at det i det nye politihuset ikke fantes hyller til de tykke, bl permene. Bosch var en mann som vedlikeholdt tradisjoner, spesielt nr han mente det dreide seg om tradisjoner som bidro til ta drapsmenn. Utfor kanten

Et par r ute i kulden der han arbeidet som privatetterforsker, har lrt Harry Bosch, den aldrende, jazzelskende og ikoniske etterforskeren i Michael Connellys bker, at selv om det var en befrielse komme unna de politiske intrigene og rivaliseringene som hang over karrieren i politihuset, s er det ingenting som er like bekreftende og tilfredsstillende som jobbe med en mordsak, nste opp trdene og vre den som feller rettferdighetens hammer over gjerningsmannen. Eller gjerningskvinnen.

Passende nok jobber han n i Enheten for pne og ulste saker; en underavdeling i Los Angeles politiets drapsetterforskningsavsnitt som primrt jobber med kalde drapssaker fra s langt som femti r tilbake i tid. Ti tusen av dem. Men som i ethvert byrkrati, er rutinene for hvordan sakene skal prioriteres ikke umiddelbart logiske.

For eksempel kan ikke etterforskerne bare plukke opp den verste saken i pallen og, i samarbeid med krimteknisk, gjennomg de fysiske bevisene og bygge opp sakene derfra. I stedet har hvert etterforskningspar en eksklusiv periode for seg selv, og flger disse sakene fra gjenopptakelse til rettsak. Det virker p overflaten som en god ide, men det er fr man finner ut at backloggen hos krimteknisk kan sette noen etterforskningspar p sidelinjen, virkelse.

Det er det som er tilfellet med Bosch og partneren David Chu i starten av Utfor kanten. Men virkelsheten varer ikke lenge. Nesten som mana fra himmelen, faller en over tjue r gammel sak i fanget p Bosch og Chu. Den er fra 1989 og krimteknisk har nettopp ftt napp p de tekniske sporene. Den gode nyheten er at DNA-et tilhrer en nylig lslatt homofil pedofil. Problemet er at han bare var tte r gammel da 19 r gamle Lily Price ble kidnappet og kvalt i 1989.

Bde Bosch og hans nrmeste sjef, Gail Duvall, tviler p at tteringen var i stand til beg ugjerningen, men alternativet er ogs urovekkende; at krimteknisk eller noen i politiet kludret med de fysiske sporene. I en by og et land som stadig blir flinkere til stille sprsml ved hvordan rettssystemet fungerer, eller ikke fungerer, er det helt rimelig forvente at en slik konklusjon, vil sette i gang en skandale som kan koste flere jobben. Duvall vil vre en av de frste som vil komme i skuddlinjen.

S kommer en annen og strre sak i veien.

Liket til George Thomas Irving, advokatsnnen til Boschs fremste og strste nemesis, blir funnet p asfalten utenfor et av underholdningsbyens mest kjente og historiske hoteller.

Bevisene tilsier at det er ikke er noe annet enn selvmord. Men det er ikke noe den srgende Irvin Irving, faren, eks politimesteren og n, mektig byrdsmedlem med sterk og voksende, noen vil si kvelende, innflytelse over politiets budsjett, kan akseptere. Han insisterer p at saken br etterforskes som en mulig drapssak, og han krever at ingen annen enn Bosch skal lede den. Ikke fordi han har blitt blt, men fordi han, her og n, er overbevist om at Bosch styres av en integritet som noen har formulert for ham, og som han lirer av seg nr han mter Bosch: Du sa en gang at alle teller, eller s er det ingen som teller.

Enda sitatet er hans [?]absolutte rettesnor som menneske, kjenner Bosch det ikke igjen som noe han noen gang skal ha sagt. Ikke at det spiller noen rolle. Han har ftt et oppdrag, og det oppdraget skal han gjre s godt han evner. Men som han gjr det klart overfor bde Duvall, politimesteren, Irving og Kizmin Rider, ekspartneren som n p en mirakuls vis har klart arbeide seg oppover det haifylte farvannet som er politihusets politiske ledelsestrn, vil han heller takke nei til de tre ekstra rene han har blitt innvilget fr han m pensjonere seg enn utfre en etterforskning hvor konklusjonen skal bli stavet ut for ham.

Ingen gjr noe annet enn rose Bosch for standhaftigheten. Men noen ljuger.

Samtidig som han og Chu skal prioritere Irving-saken, kjrer Bosch en parallelletterforskning i Lily Price-saken. Og ogs her str vanskene i k. For det frste byr det Bosch imot gjre noe forsk p forst Clayton Pell og hans historie. Men det er det han blir inspirert til gjre av Hannah Stone, Pells terapeut. Ikke for unnskylde eller bortforklare Pells ugjerninger, men for brste stvet av den pedofile mannens personlige helvetehistorie og dermed komme et steg nrmere identifiseringen av den som brutalt drepte en ung kvinne som sto p terskelen til en lys fremtid.

Sammen med Deon Meyer og Jeffery Deaver er Michael Connelly en mine absolutt strste krimforfattere. Det stramme plottet, referansene til gode jazzmusikere og hans evne og vilje til p en spennende mte sy inn i historien bde de rasepolitiske hensynene etaten m ta og svikene som er motivert av karrieremessig rgjerrighet, er noe som, for meg, blitt noe jeg ser frem til hver gang jeg plukker opp en Connelly-roman. Jeg har til n, selv etter s mange bker, ikke blitt skuffet n eneste gang.

si at Connelly feier de fleste av banen, vil bare vre en gjentakelse av hva mange andre, meg selv inkludert, har sagt. Men det er et faktum.

Glem de vanlige mistenkte og les denne.

Og har jeg sagt at slutten ga meg en sitring som jeg ikke kan huske ha ftt fra en krimbok p en stund? Vel, n er det sagt.

Anbefales p det varmeste.

Tittel: Utfor kanten
Utgitt: 2015
Forlag: Gyldendal
Sider: 390

Terningkast: 6





Skamtegnet av H.K. Fauskanger


Jeg mener huske at De hadde ambisjoner om bli diplomat, Battenschlag, dersom vrt nasjonale strev skulle lykkes? Vel, gratulerer. Noen offisiell tittel kan De jo ikke f, og ute av Norge vil De ikke ha noen som helst formell immunitet eller fullmakt. Og likevel blir De og Deres akademiske venn vr vre diplomater, vre agenter, vre sendebud- i gavnet om ikke i navnet. Alle Norges hp vil avhenge av dere. Skamtegnet, s. 293

Mens sprsmlet om hvorvidt Norge skal vinne sin uavhengighet fra Sverige gjennom demokratiske midler eller med vpen fortsatt henger i luften, blir skjebnen til en ung diplomat og familien hans sammenvevet med hele nasjonens skjebne. Resultatet er en krimbok som ofte gnistrer, men som bruker god tid p komme seg over mlstreken.

Filologen og Bergenseren H.K. Fauskanger debuterte med Skrinet i 2012. Fulgte opp med Skarlagenssalen ret etter. Begge bkene fikk veldig gode anmeldelser. Noe jeg ikke fikk med meg. Men da en liten e-post hvor hans siste bok, Skamtegnet (2015, Gyldendal) ble introdusert datt i e-posten min, kunne jeg ikke la vre med ville lese den. Og n som den er lest, kan jeg ikke vente med ville anbefale den og glede meg til lese forfatterens andre bker.

Fauskangers siste bok er litt av en murstein p 557 sider. Men jeg lot meg ikke affisere. Ikke av lengden. Innledningen derimot, holdt p gi meg kalde ftter. Den er noks klisjpreget der den introduserer oss for et oldebarn og hennes advokat som befinner seg i Bergen for pne en pakke som har vrt forseglet i flere tir.

Inni pakken er det et dokument av nasjonalhistorisk viktighet, som forteller den egentlige historien om hva som skjedde bak kulissene i 1905 da lille-Norge med kun tjuetotusen sammenraskede soldater og dets diplomater, gikk i ringen for friheten og selvbestemmelsens sak mot Sverige, dets over syttitusen mektige hr og dets nettverk av diplomater og allierte.

Men innledningen er ikke representativ for historien som fortelles. Langt ifra.

Frst premisset: Det er i slutten av 1905 og de fastlste forhandlingene mellom Norges og Sveriges politiske og diplomatiske representanter har kt spenningen og mistenksomheten mellom partene spass at krig n ser ut til bli virkelig.

Mens begge nasjonene mobiliserer, banker en dd mann p dra til en ung diplomat av lavere rang i Kristiania. Diplomatens heter Oskar Brattenschlag, er gift med Ada og har en snn p fem r. Det siste han venter finne utenfor dra si er en bldende mann med viktige historiske dokumenter og en livsviktig beskjed som m leveres fr livet ebber ut. Men det er nettopp det han finner.

Beskjeden og dokumentet er ment for Brattenschlags sjef, Thorstein Carlmeyer. Statsminister Christian Michelsens sekretr. S snart Oskar pliktskyldig leverer beskjeden, blir han bedt om glemme hele saken. Det kan han selvflgelig ikke.

For forst det lille han har sett og hrt, oppsker Brattenschlag en mentor fra universitetet i Kristiania, nemlig Sebastian Lagergren. Den eksentriske og bibliofile religionseksperten er imtekommende nok, men han er ogs en mann som lever i sin egen verden, der bevaring og av studie av dokumenter alltid kommer foran trivielle ting som kjeklingen mellom nasjoner og krigen(e) som nesten alltid flger.

Samtidig kommer en svensk diplomat til hovedstaden. Sendt av den svenske kongen. Men det blir snart klart at den svenske kongen kan ha feilberegnet mannens kapasitet. Ikke bare er han en dranker og kvinnebedrer av rang. Mannen lider ogs av et forflgelsesvanvidd som springer ut fra et opphold i England. N er han overbevist om at busemannen fra fortiden, har fulgt ham til Kristiania.

Bde Oskar og hans kolleger skjemmes p vegne av det svenske hoffet. Men det er fr de maltrakterte likene dukker opp.

Og som om det ikke var nok, spker en annen og strre fiende i bakgrunnen. En fiende som truer med gjre den svensk-norske konflikten til en krangel i en vannpytt.

Skamtegnet er en sitrende spennende og grundig researchet cocktail av en krimroman. Den blander sammen politisk historie, skattejakt, spiritisme, okkultisme og mer for fortelle en -bokstavelig talt-grenseoverskridende historie som etter hvert handler om noe mer, langt mer, enn Norges uavhengighet.

Boka er likevel ikke fullt ut tilfredsstillende. Mest p grunn av to elementer. Det frste er at s mye av handlingen foregr innendrs. Det ga den en vibe som minner om den en ser i uavhengighetsfilmer, der lokalitetene scenene filmes i begrenses av filmens budsjett.

I bokas tilfelle satt jeg med en gryende mistanke om at det meste av forunderskelsen gikk til de historiske elementene som ikke handlet om hvordan folk levde, hvordan Kristianias gater s ut, hva l hvor etc.

Det andre jeg reagerte p er de lange enetalene karakterene holder. Jeg setter lite pris p det nr jeg leser det i en Poirot-bok, heller ikke nr det gr meg p vettet i en John Dickson Carr-bok, og ikke denne gangen heller. Sammen med innendrsscenene gjr enetalene at en fler at historien stagnerer. Det er sjeldent bra.

Likevel, hvis du leter etter en bok som, utover vre spennende og velplottet, vil inspirere deg til plukke opp en og annen bok for lre mer om eller friske opp det du vet om da Norge egentlig ble fdt som nasjon, er Skamtegnet en bok jeg vil anbefale. Uten tvil.

Boka er i butikkene fra 10.mars. Takk til Gyldendal for leseeksemplaret.

Tittel: Skamtegnet
Utgitt: 2015
Forlag: Gyldendal
Sider: 557

Terningkast: 4

The Reversal av Michael Connelly


For possibly the first time in these hallowed halls of justice, the prosecution would indeed be the underdog. The decision to retry Jason Jessup was fraught with peril and the realistic likelihood of failure. As I stood at the front of the room next to Gabriel Williams and before the phalanx of video cameras, bright lights and reporters, it finally dawned on me what a terrible mistake I had made.? The Reversal

BOK: En sndag sent i 1986 blir enhver families verste mareritt virkelig for Landy-familien i Los Angeles: tretten r gamle Sarah og den et r yngre ssteren Melissa leker utenfor huset i sine sndagskjoler nr en mann dukker opp og kidnapper Melissa. Sarah er frst mlls, s handlekraftig.

Kort tid senere er politiet p stedet, og Sarahs rvkenhet leder raskt til at tre menn blir paradert foran huset. En av dem ble to r tidligere dmt for voldtektsforsk, og politietterforskerne regner med at det er han som st bak bortfringen. Men Sarah overrasker alle nr hun peker p en annen; Jason Jessup.

Dessverre redder det ikke Melissas liv. Tolvringens lik blir funnet i en sppeldunk, kvalt.

Siden det fortsatt er en stund til DNA-bevis blir svar p alle politiets bnner, blir Jessup dmt for indisier og vitnemlet fra Sarah og en velkjent informant som forteller retten at Jessup i en fortrolig samtale dem imellom avslrte detaljer som ikke var offentliggjort av politiet.

Tjuefire r og utallige ankesknader senere, gjr Californias hyesterett noe uventet: den innvilger anken, reverserer dommen mot Jessup og sender mkka nedover. Dermed saken p bordet til en mann som ikke vil ha noe med den gjre: den rgjerrige anklageren Gabriel Williams.

Williams har politiske ambisjoner og ruten er allerede staket ut: frste ledd i planene hans er skyve rivalen til side og bli statsadvokat, og deretter er det bare naturlig stille til valg og innta guvernrboligen.

N str Jessup plutselig i veien. Hyesteretten har ikke bare gitt Jessup rett i at den opprinnelige rettsaken var full av prosedyrefeil, den har ogs nedkjent DNA-sporene. Det frste kunne Williams levd med, men det siste er rett og slett knusende: sden som ble funnet p kjolen til Melissa Landy kommer nemlig ikke fra Jason Jessup. Hvilket bare kan bety n ting; at Jessup er uskyldig.

Det vil Williams ikke g med p. Det kan han ikke. Ikke hvis han vil holde sine politiske ambisjoner i live. Og slett ikke hvis byen skal unng millioner i erstatningsutbetaling til Jessup.

S Williams gjr noe uhrt: Han inviterer Mickey Haller p middag og anmoder ham om skifte side. Bare for denne saken.

Haller er naturlig nok frst overrasket. I tjue r har han hamret mot den andre siden, vrt utsatt for deres nedlatenhet og hn og gitt tilbake med samme ml. Likevel sier han ja til Williams forslag. For det frste liker han tanken p at tenringsdatteren Hayley, for frste gang vil f se faren st opp for et offer i stedet for bruke sine evner p forsvare folk som er mistenkt for det verste en kan tenke seg. Og for det andre, vil han hjelpe ekskona Maggie til komme seg ut av karrierevillnisset hun har havnet i.

At han omgir seg med folk han kan stole p, betyr ikke at faktaene rundt saken har endret seg. DNA-beviset er ubrukelig, det samme er informanten. Dermed gjenstr Sarah. Men ogs hun har blitt et svakt ledd med rene. Hun er likevel hans eneste hp til f noen straffet for drapet p Melissa Landy. Selv hvis dette noen ikke er Jason Jessup.

The reversal inneholder det meste av det du venter i en Mickey Haller-bok: et plott som hekter, en sak som blir mer og mer hpls, et utenomrettslig drama, og en rettssak som tar uventede svinger. Boka har ogs flere enn en skurk, og de er alle med p gi historien en uhygge som er uvanlig i bkene om Haller. At Harry Bosch har en mer fremtredende rolle enn i The Brass Verdict, gjr boka bare bedre.

Anbefales sterkt!

Tittel: The Reversal
Utgitt: 2010
Forlag: Little, Brown & Company
Sider: 389

Terningkast: 5

The Brass Verdict av Michael Connelly


Jeg oppdaget ikke Michael Connelly fr i 2002. Ti r etter at han brakdebuterte med "The Black Echo". Det skjedde ganske tilfeldig; jeg s Clint Eastwoods filmatisering av den frste Terry McCaleb-boka "Blood Work", yahooa filmen (dette var fr man googlet) og oppdaget at manuset var adaptert fra en bok. Ikke overraskende ble boka bak filmen mitt frste bekjentskap med forfatteren. Det ga mersmak, og ikke lenge etter leste jeg den ene Harry Bosch boka etter den andre.

Men jeg har ikke alltid vrt fan Connellys arbeid. Det var f.eks. en periode i midten av 2000-tallet da jeg bevisst unngikk forfatterens bker. Eller noen av bkene hans, for vre presis. Mer konkret var det hans nye serie om advokaten Micky Haller som jeg i lang tid skydde som pesten. Ikke fordi jeg hadde hrt at de var drlige, men rett og slett fordi jeg mente at han kastet bort tida p et sideprosjekt nr han burde fokusere p det viktigste; skrive en ny Bosch-bok.

Connelly er ikke den eneste som har vrt offer for denne barnslige, urasjonelle og selektive boikotten. Det har ogs en av mine andre favoritter, Robert Harris. Forfatteren bak Fedreland, Enigma, Imperium og Lustrum. De to siste bkene er frste og andre bok i en triologi om Cicero, den romerske advokaten, senatoren, oratoren og statsmannen.

si at de er blant mine favoritt-bker, vil vre for mildt. De er ogs kilden til min frustrasjon med Harris. Fem r etter utgivelsen av Lustrum har Harris nemlig enn ikke blitt ferdig med den tredje og siste boka i trilogien. I stedet skrev han og ga ut Fryktindeksen, en finansthriller, i 2011. Det var ikke det jeg trengte. S jeg bestemte meg for gjre det samme med den som jeg hadde hjort med Micky Haller-bkene; ignorere den. Men s kom jeg til fornuft. Samme r kom The Lincoln Lawyer og vasket bort min motvilje mot Haller-bkene.

Og n har de en nesten like hy stjerne i boka mi som bkene om min favorittetterforsker i krimsjangeren.

The Brass Verdict, den andre boka om Haller, er bare nok et bevis p at Connelly er en av de mest suverene nlevende krimforfattere. Det kan hres ut som om jeg tar for mange forbehold, men det kommer bare av at jeg umulig kan velge en favoritt blant mine favoritter: Jeffery Deaver, Deon Meyer og Michael Connelly.

I 1992 er Jerry Vincent en ung og fremadstormende anklager i Los Angeles. En mann som tjener offentligheten. Men det er fr han mter Micky Haller i retten. Som en offentlig forsvarer for en drapsanklaget langer, klarer Haller finne det svake leddet som frer til at den anklagede blir kjent uskyldig. Tapet er bittert og betydelig nok til f Vincent til slutte i det offentlige og starte en privat praksis. Det frer ogs til at Vincent og Haller, mot alle odds, blir gode venner.

Femten r senere blir Jerry Vincent drept i garasjen i bygningen der han har kontoret sitt. Haller har nok med seg selv og vet det ikke. Ikke fr en av byens dommere, en med et administrativt ansvar for domstolene, innkaller ham til et mte, informerer ham drapet og ber ham overta praksisen og klientene til Vincent.

Haller har av personlige grunner ikke praktisert yrket i et r. Han er derfor frst ikke sikker p om han nsker g tilbake til retten. Han vet ikke om han er mentalt likevektig nok til gi klientene en representasjon som han kan st inne for.

Nr han likevel bestemmer seg for at han vil klatre opp p hesten igjen, er det ikke dommerens ord, oppmuntring og milde press som gjr utslaget. Derimot er det hans eget nske om re vennen som motiverer ham til samle troppene (ekskona Lorna, etterforskeren Cisco og klienten/sjfren Patrick Henson) og g til krig.

En av klientene dommeren vil at han skal prioritere, er filmmogulen Walter Elliot. Han er anklaget for ha for ha drept kona og hennes tyske elsker. Elliot bedyrer sin uskyld og pstr at han bare fant likene. Videre insisterer han p at Vincent forsikret ham om at han hadde en magisk kule som ville sikre en total seier i retten. Problemet er bare at verken Haller eller teamet hans finner denne magiske kulen. Kan den ha befunnet seg i den brbare PC-en som l i dokumentveska til Vincent og som morderen tok med seg? Det er en av deres antakelser. Men antakelser er ikke bevis.

N har de mindre enn to uker p forberede seg til tirets rettssak i Los Angeles, og enhver rust i maskineriet vil koste en mann hans frihet, og kanskje ogs hans liv.

Hvorfor du br lese den

The Brass Verdict er ndelst spennende, ofte morsom og alltid overraskende. Den er, som er s mange av Connellys bker, fri for daukjtt, har en helt som det er lett sympatisere med og mange kvinnelige karakterer med bein i nesa.

Det skader heller ikke at Harry Bosch har en betydelig bi-rolle i historien.

Den eneste skuffelsen, finner sted p slutten av boka og underminerer noe av den bitre realismen i den juridiske verden som Haller selv anerkjenner minst to ganger i boka. Ellers er The Brass Verdict en fantastisk god krimbok.

Anbefales sterkt!

Tittel: The Brass Verdict
Utgitt: 2008
Forlag: Little, Brown
Sider: 422

Terningkast: 5





The Concrete Blond av Michael Connelly


"Hva fikk deg til slutte som advokat?"
"Et grovt tilfelle av rettferdighet." Betongblondinen

Dukkemakeren, en sadistisk seriemorder, herjer i Los Angeles. Men det er ingen ramaskrik, siden ingen av ofrene er fra den respektable siden av samfunnet. Ikke at det har noe si for Harry Bosch og etterforskergruppen som er satt til ta morderen. For dem handler det om gjre jobben sin.

For ledelsen derimot, handler det om statistikk, oppklaringsprosent og politikk. rgjerrigheten har ikke tatt ferie bare fordi likene hopper seg opp og etterforskningen str p bar bakke. Men den gr p hvilemodus, hovedsakelig fordi Dukkemakerens ofre alle har vrt sexarbeidere; aktive og mindre aktive pornoskuespillere og prostituerte.

Et dusin lik er likevel et dusin lik, og sensasjonelle og drlige overskrifter er aldri srlig hyggelige. Srlig ikke for en politietat som LAPD, som enn ikke har kommet over Rodney King-affren og opptyene som kom i etterkant og svidde ned deler av byen.

Det er derfor gjennombruddet, nr det kommer, ses p som en liten manna fra himmelen.

En av nattens kvinner ringer etterforskergruppen og forteller at hun nettopp har flyktet fra morderens hus. Fordi det er midt mellom skiftene i politihuset og Harry Bosch er den eneste som vokter tipstelefonen, er det han innringeren snakker med. Deretter gjr Bosch noe skjebnesvangert: i stedet for be om sttte, velger han tross de interne reglene og kjre et sololp.

Kort tid etter ligger Norman Church, en trettini r gammel tobarnsfar, dd i sengen sin. Skutt av Bosch. I rapporten han senere skriver og i samtalene med sine overordnede str Bosch fast p at Church var Dukkemakeren, at han trosset ordrene om ikke rre seg og at han strekte seg etter noe Bosch trodde var et vpen.

At det bare var tupen, er det for sent gjre noe med. Og siden drapene stanser, er ledelsen sikre p at Bosch huket den rette. Resten kan ingen vite noen noe sikkert om, siden ingen andre var der som kan motsi det.

Ikke p fire r.

Da begynner det ikke bare regne. Da hljer det ned.

Frst blir Bosch sakskt av enken til Norman Church i en sivil domstol. Pstanden er at Bosch skjt en ubevpnet og uskyldig mann i sengen, og at ledelsen i politiet feiet hendelsen under teppet. Suspensjonen Bosch fikk blir revet i fillet som et hn mot offeret og dets familie, og som nok et bevis p at Los Angeles politiet beskytter sine egne.

Bosch holder hodet kaldt. Han er ikke i tvil om at mannen han skjt var Dukkemakeren, uansett hva enken mtte tro om mannen sin. Og enda han skulle nske at drapsmannen fikk sin dag i retten, har han ingen drlig samvittighet for at han kortet ned p prosessen. Han er ogs beroliget av at det faktum at det ikke er han som m betale eventuell erstatningssum som enken m bli tilkjent, siden han var i tjeneste da skyte-episoden skjedde.

Men pipen fr en annen lyd ganske raskt nr ledelsen gjr det klart at det vil vre umulig ha ham blant sine rekker hvis han blir dmt. Bosch trenger ikke en gang sprre for vite at dette er den institusjonelle refleksen etter Rodney King-saken; bedre gi offentligheten inntrykk av at LAPD gjr det rette ved ofre hans karriere p alteret, i stedet for foreta gjennomgripende reformer.

Som ikke det var nok, treffes Bosch av et annet og kraftigere slag; politihuset fr et anonymt tips fra en som pstr at han er den egentlige Dukkemakeren. For bevise sannheten i pstanden, forteller tipseren om hvor politiet kan finne et av Dukkemakerens ofre; en kvinne begravet i betong.

Enda advokaten hans vil at han skal fokusere p rettssaken, velger Bosch pendle mellom rettssalen og etterforskningen. Og for hver dag som gr i bde rettssaken og i etterforskningen, blir Bosch mer og mer urolig over at han kanskje har gjort sitt livs strste tabbe; drept en uskyldig mann.

Hvorfor du br lese den

"Betongblondinen" leverer s til de grader: den er spennende, intrikat plottet, humoristisk og har en av de beste finalene jeg kan huske ha lest i en Connelly-bok. Men det er ikke hovedgrunnen til at den n er en av mine favoritter av Connellys bker.

Personlig liker jeg den s godt fordi den, kanskje mer enn en annen Connelly-bok, leverer p sin kommentar om de politiske og samfunnsmessige kreftene som virker inn p politiarbeid i LAPD. I dette tilfellet hvordan Rodney King-saken endret hva det vil si vre politimann i byen.

Det betyr ikke at den dveler ved det politiske, eller at du m vre interessert i det for lese boka. Langt ifra. Men du vil sette strre pris p den om du allerede er overbevist om at politiarbeid, som det meste annet, handler om noe mer og av og til annet enn opprettholde loven.

Anbefales sterkt!

Tittel: Betongblondinen
Utgitt:1996
Forlag: Gyldendal Norsk Forlag
Sider: 379

Terningkast: 5

Jack & Jill av James Patterson


"Stunden er kommet da de sjellse skal dmmes." Jack & Jill, s. 94

Han har utgitt mer enn 130 bker, solgt over 300 millioner kopier, forfattet og med-forfattet over fjorten bker bare i fjor, tjente i overkant av 90 millioner dollar i 2014 alene og inntektene bkene hans genererer utgjr en tredjedel av den totale inntjeningen til Little Brown, det amerikansk-franske forlaget som blant annet har forfattere som J.K. Rowling og Dan Brown i stallen. Likevel er den amerikanske thrillerforfatteren kanskje en av de minst respekterte forfatterne i litteraturbransjen. Hvorfor?

Alle fra New York Times til Time Magazine, fra Washington Post og Vanity Fair har prvd komme til bunns i svaret, og resultatet er mildt sagt varierende. Noen ganger vektlegges skrivestilen, andre ganger det faktum at krim-og-thrillerbker er de mest populre hos leserne. Den eksklusive markedsfringsgruppen som forlaget har stilt til hans rdighet fremheves av noen, mens alle nevner hans fortid i reklamebransjen. Kort oppsummert er svaret at det er komplisert.

Selv har forfatteren et enkelt og jordnrt svar p hva som gjr ham s suksessfull. I en over ti r gammel kommentar sa han flgende: " Jeg ser p det (skrivingen og forfatterskapet) p samme mte som Henry Ford ville sett p det."

Kommentaren har ikke kt eller skapt en kritikk som ikke var der. Men det er ingen tvil om at den har gjort det akseptabelt stemple Patterson som en "samlebndsforfatter". Alts en forfatter som med hjelp fra en horde medforfattere, assistenter og eksklusive markedsfringseksperter, er i stand til fore bokmarkedet med kjappe, lettfordyelige titler.

En del kritikere har til og med gtt s langt som kalle ham en drlig forfatter. En av dem er grssermesteren Stephen King, en forfatter som selv har blitt kalt simpel og en setningstmrer av verste sort.

At det er et marked for Patterson, er det ingen tvil om. At han av og til kan vre god, er en like stor selvflge, spesielt nr man sampler bkene hans fra 1996-2000. Men selv denne perioden er full av bommerter. "Jack & Jill", er, skuffende nok, en av disse bommertene.

Jack og Jill er et uvanlig par. De er ikke, som man skulle tro, kopier av Bonnie og Clyde; desperado-paret som herjet i USA under depresjonsrene. Til det er Jill for lite involvert i selve drapsaktene. Det betyr likevel ikke at hun er mindre psykopatisk, eller tvinges til overvre og filme de brutale drapene de begr i hjertet av DC.

Enda de skalte Jack & Jill-drapene er en fderal sak, blir DC-purken Alex Cross dratt inn i saken nr to venner i FBI anmoder om hans assistanse. At han og kollegaen John Sampson er opptatt med jakten p en annen seriemorder, en som dreper barn blant byens fattige, opptar hverken media eller sjefene hans. Ikke nr Jack og Jill brutalt slakter ned noen av byens prominente medlemmer.

Protestene hans frer bare til at han fr et ultimatum av sjefene: enten leverer han skiltet og tjenestepistolen, eller s assisterer han FBI i jakten p Jack og Jill. Cross biter tennene sammen og velger gjre det siste. Men ikke fr han setter sammen en borgerverngruppe bestende av etterforskerkollegaer fra DC-politiet. Sammen skal de etterforske barnedrapene i fritiden. Koste hva det koste vil.

Hvorfor du br lese den

"Jack & Jill" er ikke like spennende som "Fanget i mrket". Den har ikke det samme hjertet som "Kiss The Girls", og den ikke like utspekulert som "The Big Bad Wolf". Men den har de fleste kjennetegnene som en er vant med finne i en bok av Patterson: den er heseblesende, har korte kapitler og uventede vrier, og en slutt som gir en lyst til lpe og kjpe den neste boka i serien.

Hvorfor du ikke br lese den

Grunnen til at jeg likevel mener at den skuffer, er fordi boka, kanskje mer enn noen annen Patterson-bok som jeg kan komme p, har ftt meg til stille sprsml ved karakteren Alex Cross. Hva er det som gjr ham s eksepsjonelt flink at FBI og presidenten sker hans bidrag?

Vel, hvis vi forholder oss kun til hans arbeid i denne boka, s kan jeg ikke komme p n eneste ting som en ordinr etterforsker i en krimbok ikke vill kommet p. Han metode er nemlig den at ikke har noen metode. Med mindre du regner det finne en DVD i et hus som allerede er gjennomskt som et genitrekk.

For det meste lirer han av seg selvflgeligheter som de han samtaler med innrmmer at de allerede hadde vurdert. Du hper nesten at noen skal rekke opp hnda og sprre hva man skal med ham, nr han ikke bidrar med noe som helst.

Styr unna.

Tittel: Jack & Jill
Utgitt: 1998
Forlag: Egmont hjemmets bokforlag
Sider: 352

Terningkast: 2

A Kiss Before Dying av Ira Levin


"Dra til kleskottet var lukket opp, og innrammet av drpningen stod en mann i regnfrakk og med hansker p hendene. Han var hy og blond, og i hyre hnd holdt han en stor pistol." Et kyss fr dden

"Et kyss fr dden" har sttt i bokhylla mi i revis uten at jeg noen gang har flt en trang til lese den. Enn vet jeg ikke hvorfor. Kanskje av latskap. Kanskje fordi jeg har det med prioritere lnte bker, nyere bker, anbefalte bker, osv., foran de som anklagende stirrer p meg fra min egen bokhylle. Det er jeg ikke alene om, tror jeg. Eller hva?

Vel, n er den lest.

Premisset i boka er enkelt nok: En ung mann med ambisjoner om klatre velstandsstigen ved forfre og ekte dtrene til rike familier, sklir ut i ufre. Det skjer nr han finner ut at kjresten, den nitten r gamle datteren til en industrimagnat, forteller ham at hun er gravid.

Problemet er at faren hennes, en lite tilgivende mann som har kastet ut moren hennes etter ha funnet ut om en "tabbe" hun skal ha holdt skjult i tte r, garantert vil gjre henne arvels nr han finner ut at hun brer p en bastard.

I et forsk p redde drmmen, ber han frst kjresten, Dorothy, om ta abort. Men med en gang alternativet kommer p bordet, aner bde han og vi at hun ikke er begeistret for det. Tvert imot mener hun at graviditeten er det lille puffet forholdet deres trenger for ta det siste steget; gifte seg.

Senere faller anklager om naivitet og rosenrd tenking p grunn av oppvekst der hun vasset i penger. Sukkerste ord flger hakk i hl og balsamerer de sre flelsene anklagene skaper, og til slutt klarer den (i starten) navnlse unge mannen overtale Dorrie til ta piller han vil skaffe fra universitetets langer. Eller gjr han det?

Svaret fr han dagen etter nr Dorrie kommer til forelesningen og pstr at pillene ikke virket. Pstanden overbeviser den unge mannen om to ting; for det frste at forholdet har kommet til veis ende, og for det andre at han ikke annet alternativ enn drepe henne dersom han skal holde planene sine p st kurs. Men hvordan skal han g frem?

Siden ambisjonene hans alltid har krevd gjennomtenking og planlegging, er det ikke overraskende at han gjentar metoden. Forskjellige alternativer for sende Dorrie tidlig i graven blir vurdert og forkastet. Til slutt str han igjen med to alternativer: gift og selvmord.

Men det er bare begynnelsen p besvrelsene hans.

Hvorfor du br lese den

Enda jeg liker intrikat plottede krimbker like mye som andre boklesere, s er jeg er enda strre fan av bker som kalles sjangerens "Fargo" eller "En enkel plan". Bde Coens brdrenes bermte film og Scott Smiths roman og filmen som ble adaptert fra den, starter med et enkelt premiss som omstendighetene fr til bli et lpsk tog. Og hver sving dette imaginre toget tar, bringer strre risiko, som krever enda strre innsats for n det opprinnelige mlet.

"Et kyss fr dden" er en slik bok, og jeg hadde store fornyelse av lese den.

Anbefales sterkt!

Tittel: Et kyss fr dden
Utgitt: 1998 (min utgave, utgitt 1. gang p norsk 1954, engelsk 1953
Forlag: Gyldendal
Sider: 272

Terningkast: 6

Det store bankranet og andre noveller av Dashiell Hammett


"Rommet var svart som fremtiden til en hederlig politiker." Det store bankranet og andre noveller, s. 134

Dashiell Hammett er en forfatter som det tar litt tid f smaken for. Hans trre og lite sentimentale stil, koblet med avstanden heltene i bkene hans holder til leseren sammenliknet med moderne detektiver, frer til at man ikke fr tilknytning til bkene.

Videre er bkene, i likhet med alle bker, sterkt preget av den historiske perioden de ble gitt ut i. I Hammetts tilfelle er det 1920-1960-renes oppfatninger og holdninger til ikke-hvite. erkjenne det betyr ikke at man setter seg opp p sin hye hest og moraliserer uten gjre et forsk p forst. Men det betyr heller ikke at man gr til den ekstreme andre enden og velvitende gjr seg blind for rasismen som stirrer en midt i yet.

Med andre ord; det er fullt ut mulig si at Hammett levde i en annen tid, preget av andre normer, OG samtidig erkjenne at bkene hans, i likhet med de til hans landsmann og samtidige, F. Scott Fitzgerald, er full av rasisme.

"Det store ranet og andre noveller" er ikke noe unntak.

Den frste novellen, uskyldig kalt "Et hus i Chinatown" i den norske oversettelsen, heter egentlig "Dead yellow women". Jeg vet ikke om titteloversettelsen alltid har vrt slik, eller om den er resultatet av en re-tolking fra midten av nittitallet (mitt eksemplar av boka kom ut i 1995).

Uansett er det ingen tvil om at det er et midlertidig plaster p et sr. Heldigvis eller uheldigvis, avhengig av hvordan du ser p det, tar det ikke lang tid fr plasteret blir revet av. Det skjer i det frste avsnittet, p den frste siden. Og derfra dukker de rasistiske beskrivelsene og nedsettende kallenavnene jevnt og trutt.

Det kommer ikke som en stor overraskende. Vi snakker tross alt om historier som ble skrevet i 1920-renes USA, da Ku Klux Klan-medlemmer fritt kunne lynsje. Ting var veldig annerledes. Likevel er det uunngelig stoppe opp og sperre opp ynene av og til. Det er bare naturlig.

Personlig blir jeg ikke lenger overrasket over ordene i seg selv. Eller rettere sagt, jeg blir ikke like overrasket som jeg ble fr. Det som derimot fortsatt gjr meg paff, er de sosiale normene, situasjonene og antakelsene som underbygger ordene og holdningene, og som gjr deres bruk s hverdagslige.

S kan man gjre en av to ting; enten bestemmer man seg for at man ikke er villig til utsette seg for et slikt sprk i kapittel etter kapittel og legger boka til side, eller s plyer man gjennom stoffet, bevisst p at dette gir en et perfekt innsyn til datidens tanker og samfunn.

Jeg pleier gjre det siste. Og s lenge det er pust i meg og jeg kan lese, tror jeg at jeg vil fortsette gjre det.

Tilbake til novellesamlingen.

"Det store ranet og andre noveller" bestr av tre noveller; "Et hus i Chinatown" og "Corkscrew", frst publisert i 1925, og "Det store bankranet", fra 1927. Det var ikke fr flere tir senere at novellene ble utgitt i en samling, redigert av skribenten, forfatteren og elskerinnen til Dashiell Hammett; Lillian Hellmann.

Hovedpersonen i alle novellene er den navnlse detektiven fra The Continental Detective Agency.

I den frste novellen, blir detektiven oppskt av en ung kinesisk-amerikansk kvinne som politiet mistenker for mord nr flere mennesker blir funnet drept i huset hennes. Hun bedyrer selvflgelig sin uskyld, og vr navnlse helt tar saken.

I den andre novellen blir detektiven sendt til en lovls liten by som lovens hndhever. Hans arbeidsgiver, et konsern, nsker nemlig investere i omrdet. Men det kan de ikke gjre fr de unskede elementene blir ryddet av veien.

Tittelnovellen var forfatterens frste forsk p skrive lengre tekster, og den er ogs den lengste novellen her.

Vr helt har akkurat dratt fra en tvilsom kneip nr han stter p en av sine informanter; en junky som heter Beno. Mannen har heit informasjon selge. For en god pris. Siden Beno ikke er en stor fisk p gata som kommer over verdifull informasjon, og verre, siden han er en junky, er vr helt lite fristet til kaste bort penger p verdilse rykter fra en narkis. Men mannens desperasjon smuldrer bort motstanden hans.

Umiddelbart etter at vr helt kvitter seg med informanten, hrer han lyden av et skudd. Allerede mens han lper tilbake til der skuddet kommer fra, aner han hva som har skjedd. Liket av informanten bare bekrefter det. Dagen etter starter marerittet. For bde detektiven og for San Francisco.

"Det store bankranet og andre noveller" er litt av en blge. Frst starter den jevnt og tamt med frste halvdel av "Et hus i Chinatown". Deretter bruser bde novellen og samlingen seg kraftig opp omtrent etter den frste tredjedelen. S er det som om kraften som suges ut av det hele med den andre novellen, "Et syndig og gudlst sted". Deretter leser man "Det store bankranet, og tenker; for den, for den, har det vrt verdt plye seg gjennom den andre novellen.

Samlingen reddes dermed av den siste novellen. Hvis du skal lese hele samlingen, s kan jeg ikke si annet enn at den er verdt f med seg. Men hvis du er mer kresen, er det nok lese tittelnovellen. Et ypperlig, ypperlig lite stykke krim.

Anbefales!

Tittel: Det store bankranet og andre noveller
Utgitt: 1995
Forlag: Gyldendal Norsk Forlag
Sider: 174

Terningkast: 4

The Speed Queen av Stewart O'Nan


"Jeg har visst alltid hatt litt strre fart enn resten av verden. Det er vel derfor jeg sitter her.[...] Lamont pleide si at jeg var skapt for hye hastigheter. Det stemmer; verden har alltid virka litt for treg for meg." Speed Queen, s. 16

P et av de siste sidene i sin halv-biografiske "Om skrive", lister Stephen King opp de titalls bkene han hadde lest ret fr bokas utgivelse. Jeg har ikke boka her foran meg, men s vidt jeg husker bestr lista av noenogstti bker, og en av disse er heter "Speed Queen".

Mer enn ti r etter at jeg leste boka, husker jeg fortsatt hvordan tittelen fikk meg til stoppe opp, g p Yahoo og lete etter et utdrag. Enda dette var tidlig i 2000-tallet og bokutdrag ikke flt omkring, mtte jeg gi opp sket etter noe snt som et kvarter. Men jeg glemte aldri tittelen.

Rundt 2004/2005, mens jeg saumfor krimbokhylla p biblioteket p Lillehammer, sto den plutselig der foran meg. Jeg kunne nesten ikke tro mine egne yne. I ettertid liker jeg tro at det gikk flere sekunder fr jeg strakte ut hnda og dro den ut.

Men det er mulig at det er noe hjernen min har kokt opp senere. Det jeg derimot er sikker p hendte er at jeg sto noen minutter foran hylla og leste de tre frste sidene. Stende. S lukket jeg igjen boka, sikker p at jeg ikke ville lese et ord til av den p noen dager. Jeg ville utsette det. Spare p boka. Det er det jeg ofte gjr med bker som best kan beskrives som en perfekt rekke med dominobrikker som danner et perfekt mnster. Jeg vil ikke utsette meg for dem i et stort sjafs.

Det sier seg selv at ikke alle bker fremkaller en slik reaksjon. De f som gjr det, er likevel s nr mitt hjerte som leser at jeg har gitt dem en spesiell plass i bokhylla mi. Og der str de p rekke og rad: "Mitt navn er karmosin", "En bnn for Owen Meany", "Purpurfargen", "La oss ikke g til hundene i kveld", "Shaking hands with the Devil", "Kamerat Napoleon", "Grt mitt elskede land", Speed Queen" osv. Jeg beundrer dem p avstand. Og av og til, nr jeg har lest en forferdelig drlig bok, drar jeg ut en av dem og leser et par sider, og blir pminnet om hvorfor jeg leser.

Marjorie "Maggie" Standiford, hovedpersonen og fortelleren i Stewart O'nans roman fra 1998, er ogs en leser. Hennes favorittforfatter er, ikke overraskende, Stephen King, og referanser til hans forskjellige bker dukker titt og ofte i boka. Men Maggie er ikke en ordinr bokleser. Hun er ogs en massemorder som sitter i ddscelle i Oklahoma, dmt for sin delaktighet i nedslaktingen av nesten ti mennesker.

Brutaliteten i ugjerningene og det faktum at hun kommer til bli den frste kvinnen som henrettes p flere tir, har skapt et enormt marked for bker om saken. En av dem som allerede har foret dette markedet, er en av Maggies medskyldige, Natalie Kramer.

si at Maggie syder av raseri over lgnene hun mener blir servert i Natalies bok, er en underdrivelse. Som hun innrmmer et sted i boka, ville hun ikke hatt noen skrupler mot hyre noen til ta sin tidligere venninne av dage. Men hun har ikke slike midler. Hun har ikke en gang penger som hun kan gi i arv til snnen p utsiden. Det er der Stephen King kommer inn i bildet.

King har, via Maggies advokat, Mr Jefferies, kjpt rettighetene til Maggies liv. Boka, som Maggie er overbevist om vil knuse Natalies oppdiktede lgner til pinneved, er likevel avhengig av at hun samarbeider med forfatteren. "Speed Queen" er derfor utformet som en korrespondanse med forfatteren, men ikke slik man ville anta.

I stedet for vre en serie brev mellom forfatteren og fangen som pner med "Kjre mr King", eller "Kjre Maggie", leser Maggie historien inn p tape. King kommer aldri til ordet. Men vi aner hans nrvr gjennom Maggies retoriske sprsml om hvorfor han vil vite om det ene og det andre.

Den ledige tonen i transkripsjonen, som boka skal vre en resultat av, og settingen gjr "Speed Queen" vanedannende. Du kan, tr jeg pst, pne hvilken som helst side i boka, lese noen f linjer og bli grepet. Det blir i hvert fall jeg hver gang jeg leser den, og slik har det vrt i mer enn ti r.

"Speed Queen" er spennende ,men ikke oppjagende. Rrende, uten vre sentimental. Brutal, men ikke grotesk. Morsom, autentisk og original. Men viktigere enn hva den er, er hvordan den er. Og den beste beskrivelsen jeg kan komme p, er at "Speed Queen" er en blanding av Terrence Malicks "Badlands", Quentin Tarantinos "True Romance" og Stephen Kings "Dolores Claiborn".

Gjr deg selv en tjeneste og les denne krimklassikeren!

Tittel: Speed Queen
Utgitt: 1998
Forlag:J.W. Cappelens forlag A.S.
Sider: 237

Terningkast: 6

The Burning Room av Michael Connelly


"The man's mouth was open in a silent scream. His eyes were directed upward as if beseeching God for mercy. Deep down Bosch knew that the dead were the dead and they no longer suffered the cruelties of life, but even so he felt like saying, Enough is enough." The Burning Room, s. 3

Fr Orlando Merced ble et verkty for en av de ambisise politikerne i Los Angeles, var han en enkel gitarist i et mariachi-band. Nr han og bandet ikke spilte p brylluper, bursdagsfester og andre sosiale tilstelninger, kunne man finne dem p Echo Park der mange av byens mariachi-band pleier komme sammen for mle evner mot hverandre og vente p kunder.

Men nr Merced blir truffet Merced av en kule som planter seg i ryggsylen, er karrieren plutselig over. Han fr ikke engang tilfredsstillelsen av se politiet arrestere en gjerningsmann. Etterforskningen konkluderer nemlig med at kulen ble utlst i en konfrontasjon mellom gategjenger, og at de ikke kommer noen vei.

Verken gjengkrig eller skyteepisoder der uskyldige havner i midten er unormalt i en storby som Los Angeles. Og spesielt ikke p stsiden av byen, der kriminaliteten er stor, fattigdommen strre og polititilstedevrelsen minimal.

S episoden vekker ikke oppmerksomhet fordi dets brutalitet overstiger en grense byen ikke har sett fr, eller fordi Merced utgjr drpen som fr begeret til renne over. Den fr oppmerksomhet simpelthen fordi den kommer som bestilt for den oppadstigende politiske stjernen Armando Zeyas, et byrdsmedlem med et desperat behov for politisk vind som kan hjelpe ham til innta ordfrersetet.

Dermed blir Merced hentet fra rehabiliteringssenteret, kledd i den samme blodige skjorta han hadde p seg den skjebnesvangre kvelden og rullet inn p podiet der en oppildnet Zeyas maner tilhrerne, bde de foran ham og de som sitter hjemme, om gi ham deres stemme slik at han kan rydde opp i likegyldigheten som altfor lenge har blitt til del for ofre i de fattige bydelene.

Ti r senere, vren 2014, dr Merced. Rettsmedisineren fastslr at han omkom p grunn av kulen som n lirkes ut av ryggen hans, og saken klassifiseres som en skalt "Cold case", alts en gammel og uoppklart kriminalsak. Og her kommer helten vr, jazz-entusiasten og alenefaren Hieronymus "Harry" Bosch inn.

Avdelingen for ulste saker, der Bosch jobber, skal egentlig bare vurdere hvorvidt kulen leder til spor. Ikke noe mer. Ikke noe mindre. Hvis kulens sregenhet(er) gir treff i statlige eller fderale registre, skal saken gjenpnes. Hvis ikke, skal den fyes til de 10 000 ulste andre sakene som ligger p vent.

At Harry og hans nye ferske og unge partner, Lucia Soto, likevel blir bedt om pne saken til tross for det negative resultatet p kulen, skyldes at Zeyas fortsatt har mektige allierte i byrdet, selv om han selv ikke lenger er ordfrer. I hvert fall delvis. Bosch mistenker ogs at det kan ligge andre motiver bak hvorfor han og ferskingen Soto er satt p en sak med nesten ingenting g p.

Hans mistanker blir ikke mindre av at han blir bedt om fronte saken for media. Bosch har aldri vrt glad i media, og nr han lufter ut frustrasjonen sin overfor for sjefene om at han heller vil bruke tiden sin p arbeide i stedet for bekymre seg for de optiske sidene av saken, fr han en utvetydelig beskjed om at noe annet alternativ ikke finnes.

Han blir ikke mindre forbannet og paranoid nr han ser hvordan ledelsen kynisk bruker Sotos etniske bakgrunn og hennes medieimage som stammer fra en skuddveksling der hun tok livet av to kriminelle og hold i stand mot to andre. Eller er det hun som bruker dem?

Uansett gr det ikke lang tid fr Bosch og Soto kommer p sporet av en kaldblodig morder med flere liv p samvittigheten. Men enda fr det, oppdager Bosch at Soto har helt andre motiver i sitt arbeid enn det som tjener Merced-saken. Motiver som ikke bare kan koste saken dyrt, men som ogs kan fre til at hans byrkratiske rivaler i politiet endelig fr has p ham.

"The Burning Room" inneholder alt det du kan vente deg av veteranen Michael Connelly; spenning, byrkratiske intriger, politiske overtoner, et intrikat og interessant plott, en beintff ny karakter og et fullt ut tilfredsstillende klimaks.

En maktdemonstrasjon fra en av den moderne krimlitteraturens strste.

Anbefales sterkt!

Tittel: The Burning Room
Utgitt: 2014 (Engelsk versjon)
Forlag: Little & Brown/Hachette
Sider: 388

Terningkast: 5






























L For Lovls av Sue Grafton


"Ikke for klage, men heretter skal jeg tenke meg om minst to ganger fr jeg sier ja til gjre venners venner en tjeneste. Maken til brk og trbbel har jeg aldri hatt. Men i begynnelsen virket det s uskyldig- jeg kan sverge p at jeg ikke hadde mulighet til forutse hvor det bar hen. " L for lovls, s. 9

Som jeg har tatt opp ved et par tidligere anledninger i mine anmeldelser av Sue Graftons alfabetserie om privatdetektiven Kinsey Millhone, makter forfatteren ikke gi noe liv eller gnist til stoffet nr plottets/historiens senter ligger tilbake i fortiden. Et ypperlig eksempel p hvor daft resultatet kan bli er "G for gissel" (du kan lese anmeldelsen her).

Dessverre gjentar blemmen seg i "L for lovls". Men la oss f plottoppsummeringen oversttt fr vi tar for oss hvor boka skrenser av og tar en "Thelma and Louise".

Fire-fem mneder etter bortgangen til en eldre krigsveteran, tar familien til mannen kontakt med Kinsey Millhone og ber om hennes tjenester slik at de kan f overhnd mot det amerikanske forsvaret. Veteranetaten pstr nemlig at den avdde ikke str i deres register, og dermed ikke er berettiget til f de 400 dollarne i gravsttte som familien har skt om.

En annen detektiv ville tatt pengene til familien og forlatt dem mens en sky av gitte lfter om rask oppklaring virvlet s tett rundt dem at sikten forvirret dem om hvor de var, men Millhone er rlig og er ikke sen om informere familien om hvor hpls saken er. Nr familien likevel blottlegger sin desperasjon, og hvordan de nsker vinne for faren en posthum anerkjennelse for det han gjorde for landet sitt, lover Kinsey at hun skal gjre det hun kan.

Dessverre viser det seg ikke vre mye. Veteranetatens underskelse er faktisk s grundig at Kinsey begynner tvile p historien hun har blitt fortalt. Er det familien som lyver eller er det forsvarsdepartementet som har noe skjule? Familien pstr hardnakket at det er det siste, og at faren hyst sannsynlig jobbet med etterretning.

Kinsey er naturlig nok skeptisk, og en kveld nr hun er p vei for gi familien beskjed om at hun ikke kommer lenger med saken, oppdager hun et pgende innbrudd mot familiens hjem. I mangel av andre spor, flger hun etter paret; en mann og en kvinne. Ikke til den andre siden av Santa Teresa, men helt til Texas.

Med lite penger, et par forbrytere hun ikke kjenner motivene til og en klient som plutselig pstr at hun ikke kommer til f betalt, bestemmer Kinsey seg for avslutte det hun har startet.

Det kan koste henne livet.

"L for lovls" er mildt interessant, ofte kjedelig, og aldri spennende krimbok.

Dens frste problem er at plottet fokuserer mer p roadmovieaspektet, mer enn p krimaspektet. Det handler mer om karakterenes klisj mot hverandre enn om dramatisk konfrontasjon mellom Kinsey og en mektig skurk. Faktisk dukker skurken ikke opp fr helt p slutten, og selv da er opptredenen til denne ganske s patetisk.

"L for lovls" fyer seg dessverre i rekken av skuffende bker i serien.

Styr unna.


Tittel: L for lovls
Utgitt:1996
Forlag: Tiden Norsk Forlag
Sider: 273

M for Mord av Sue Grafton


"Ringingen fra rene fortsatte, ble sterkere, ld som en hylende vind. Kroppen var tung av redsel. Det er en flelse jeg av og til opplever nr jeg har mareritt- en overveldende trang til lpe, uten at jeg er i stand til rre meg av flekken. Jeg strevde for f frem en lyd. Jeg kunne ha sverget p at det var noe der, noe som hang over meg..." M for mord, s. 175

Alle produktive forfattere har en drlig periode. Eller i det minste en periode hvor deres seneste verker ikke tler den uunngelige sammenlikningen med tidligere verker fra deres penn, som offentligheten har tatt til seg og kanonisert.

Det er sant om store forfattere, og forfattere som har gtt i glemmeboken. Krimforfattere er ikke noe unntak, selv om kravene som stilles til dem ikke er s hytaktet som de man har til de skalte litterre forfatterne. Ogs de, om de er produktive og populre nok, vil etter hvert kjenne et forventningspress om at deres siste bok m leve opp til et glitrende tidligere verk, ofte de frste utgivelsene, for virkelig f kritikerne og lesernes oppmerksomhet.

Noen forfattere lykkes. Andre gjr det ikke. Uten pst at det str skrevet i stein, vil jeg hevde at det er enklere for krimforfatterne gjenta tidligere suksesser enn det er for vanlige romanforfattere, skalte litterre forfattere. Grunnen er ganske enkelt at krimbker er mer formulariske enn bker med litterre ambisjoner, skalte idbker. Der en krimbok kan forfre leseren med handling og intrikat plott, har den ideelle litterre romanen et annet prosjekt; den sker behandle en eller flere allmenngyldige ideer p en original mte, som i sin tur vil vekke bde refleksjon og komplekse flelser hos leseren.

Det br ikke vre ndvendig si at begge krever et talent. Hvorvidt den litterre forfatteren er mer talentfull, skal jeg ikke ta opp her, men jeg kan i hvert fall innrmme at jeg liker hvordan krimserier gir meg som leser en mulighet til flge en hovedperson over flere bker, som spenner over flere r. Det krever sin forfatter.

Da jeg frst kom over Sue Graftons bker, var jeg snar med avvise dem. Jeg likte ikke gimmicken, den alfabetiske tittelserien. Jeg mente at det skrek drlig kvalitet og simpelhet. Men for noen mneder siden overbeviste jeg meg selv om at det var p tide droppe den snobbete holdningen og gi flere bker og forfattere en sjanse. Ved lese dem.

Som sagt, s gjort.

N er jeg tolv bker inn i serien, og selv om det ikke gjr meg til en ekspert p Grafton, mener jeg det gjr meg berettiget til komme med et noen f generelle pstander om hennes forfatterskap.

La oss begynne med det positive: For det frste er hennes Kinsey Millhone en sregen, tff, levende og minneverdig karakter i krimlitteraturen. Hun er den mindre patetiske versjonen av Stephanie Plum. Hun er kontrollert, alvorlig, pratsom, smart, selvstendig, feminin og realistisk. Alle disse kvalitetene gjr henne til tider beundringsverdig, til tider irriterende, og til tider bare dum.

Hvis jeg skal trekke frem n ting som har irritert meg i bok etter bok, ogs "M for Mord", og som har senket kvaliteten p bkene for hver utgivelse, er forfatterens ordflom. Et par eksempler finner man p sidene trettito til trettitre, og hundreogttini til hundreognitti. Det frste eksemplet er en tjuettelinjer, over to hundre ord lang ytre beskrivelse av eiendommen til den rike Malek-familien. Eksempel nummer to er enda lengre; trettifem linjer og beskriver utseendet og kontoret til advokaten Kinsey leier kontor av. Og ingen av beskrivelsene har noe si for historiens plott!

Apropos plottet: Kinsey er opptatt med returen til sin av-og-p elsker nr kusinen , Tasha Howard, ber henne om ta en sak for henne. Bakgrunnen for saken er delikat; patriarken i den rike entreprenrfamilien Malek, har nettopp ddd og etterlatt seg et sammensurium av pstander om testamentet sitt. Familien, som Tasha jobber for, pstr at faren skrev et nytt testament hvor han deler formuen mellom sine lojale tre snner. Men det testamentet er det ingen som finner. Dermed er det testamentet fra midten av 1960-rene som fortsatt er gyldig. Der blir familiens sorte fr, Guy, tilgodesett med en arv som ved patriarkens bortgang er verdt 5 millioner dollar.

Brdretrioen hevder at Guy allerede p 1960-tallet fikk arven sin, den gang 10 000 dollar, fr faren sparket ham ut av huset, og at han dermed ikke fortjener en rd re. Siden ingen har hrt noe fra ham eller om ham p nesten tjue r, nsker brdrene at Kinsey gjr noen underskelser og produserer en rapport nr sket mislykkes, slik at de kan g til retten og kreve at han blir erklrt dd.

Kinsey gjr det ingen hadde forventet; hun finner Guy i en liten by, ikke langt fra Santa Teresa. Han jobber som en altmuligmann og er en gjenfdt kristen. Nr hun forteller ham om oppdraget, blir han frst rrt fordi han tror at brdrene har savnet ham. Sannheten legger en liten demper p den blussende sentimentalismen, men det slukker det ikke. Hvis ikke brdrene sker hans selskap, vil n Guy ske deres. Ikke p grunn av pengene, dem er han ikke interessert i, men for forsone seg med brdrene.

Det gr ikke srlig bra.

"M for mord" er en krimbok som mangler det meste som kan forventes av en krimbok; en interessant etterforskning, et spennende plott, en stram rytme og en god slutt.

Utover de lange og undvendig detaljerte beskrivelsene om ting som ikke har noen som helst viktig betydning, er bokas strste problem at det ikke skjer noe som helst spennende fr et hundreogtjueni sider ut i boka. Min beskjedne regel er at krimforfatteren har sviktet nr hun eller han lar leseren vente femti sider fr det skjer noe interessant. Hundre sider uten antydning til spenning er et hn mot leseren, og nr sidetallene bikker over hundre og det fortsatt ikke har skjedd noe, s er jeg som leser overhodet ikke velvillig innstilt overfor forfatterens prosjekt.

Dermed er det ikke overraskende at "M for mord" fr en drlig score.

Styr langt unna denne.

Tittel: M for mord
Utgitt1997
Forlag: Tiden Norsk Forlag
Sider: 273

Terningkast: 1

Glassnkkelen av Dashiell Hammett


" Jeg har gtt i to mneder uten en eneste gevinst, og snt tar p humret. Hva duger jeg vel til om hellet svikter? Og s gjr jeg et bra kupp. Eller jeg tror jeg gjr det. Og alt er like bra igjen. [...] Og s, til slutt nr jeg tror at hellet har snudd igjen, da blir jeg lurt for pengene mine av denne fyren. Det finner jeg meg ikke i. For hvis jeg finner meg i det, da er jeg ferdig, da er jeg nervevrak. Men jeg akter ikke finne meg i det." Glassnkkelen, s. 23-24.

Ned Beaumont er en degenerert gambler. Det gjr ham til en populr mann i spillebulene, pubene der han drikker for feire gevinstene eller for salve svien etter de voksende tapene, og hos damene. Han er ogs en sosial mann , en rlig venn som ikke kvier seg for servere venner gode rd og bitre sannheter, en lojal kar som ikke viker fra vennenes side nr det ryner p, og en mann som fortsatt husker viktigheten av holde ord.

Selv nr det ikke er han som har gitt lftet.

Problemene startet nr han en kveld blir oppskt av en mann som heter Walter Ivans. Broren hans, Timothy, sitter i fengsel, tiltalt for uaktsomt drap i forbindelse med nedkjringen av en fotgjenger. Og som en lojal understt til Neds beste venn, den respektable forbryterbossen Paul Madwig, regner Walter n med at Paul skal "fikse det" politiets vitne og fr ut Timothy, slik at han kan ta seg av kona si og barnet som hun skal bringe til verden i lpet av fire uker.

Nr Ned rder Paul til hjelpe Walter, fr denne gr rundt og plaprer til alle om at Paul Madwig har blitt for god til hjelpe sine nr de er i knipe, gjr Paul ingenting for avkrefte at innpasset han etter hvert har ftt i de rikes sosiale sirkler har forandret ham. Tvert imot. Han forteller Ned at han vil befeste sin allianse med den aristokratisk senatoren, Ralph Bancroft Henry, ved gifte seg med datteren til senatoren, Janet.

Ned er ikke like overbevist som vennen at Henry-familien gjengjelder hans varme flelser. Faktisk er han noks sikker p at familien ser p ham som en pbel fra rennesteinen og at de bare er interessert i bruke ham til skaffe stemmer til senatoren, fr bde senatoren og datteren hans kaster ham til side som grdagens avis. Paul blir ikke srlig berrt av vennens rd og advarsler. Men mindre et dgn senere, kaller han Ned til seg for be om hjelp.

Senatorens eneste snn, Taylor, er dd. Og noen er villige til fabrikere bevis for henlede offentlighetens mistanker mot ham. Paul vil at Ned skal forpurre etterforskningen. Til tross for at Ned er overbevist om at Paul er uskyldig, er han ikke overraskende ukomfortabel med anmodningen. Situasjonen blir enda mer forverret nr vitnet i Timothy Ivans sak blir drept i et kuleregn.

Og igjen er det liten tvil om at fellesnevneren er Paul Madwig.

"Glassnkkelen" er en velplottet, realistisk, kort og klassisk detektivroman.

Nettopp realismen er noe av det beste i denne noir-liknende krimen.

Ned er ikke en tvers gjennom moralsk helt. Han er villig til g over grensen, bryte reglene, presse ut folk og ta et lengre opphold i den moralske grsonen enn det som var vanlig i sjangeren p den tiden. S han er ikke en Bruce Wayne. Derimot er han en mann som har akseptert den grime virkeligheten han lever i, men som likevel prver leve opp til noen idealer. Nr det lar seg gjre. Det gjr ham, og boken langt mer interessant.

Anbefales.

Tittel: Glassnkkelen
Utgitt: 1994 (mitt eksemplar, frste gang utgitt p norsk i 1953, i USA i 1931)
Forlag: Gyldendal Norsk Forlag
Sider:175

Terningkast: 5

hits