leseriet

Hei. Jeg heter Mohammed og er opprinnelig fra Somalia. På denne bloggen kommer jeg primært til å skrive om bøker og film; anmeldelser, tanker om litteratur/film og nyheter om forfattere/regisører/filmer som jeg har stor sans for.

Siste innlegg

Lenker

Bloggdesign

Emmy-fortjent eller ufortjent

Det høres kanskje rart ut, men noen ganger skulle jeg ønske at organisasjonene som deler ut film og tv-priser var litt mer konservative, elitistiske og mindre svake for ytre påvirkning om å være mer rause (ved f.eks. å øke antall filmer/tv-serier de nominerer, slik Oscar-akademiet gjorde det etter at de ble massivt kritisert for IKKE å nominere "The Dark Knight") og mer politisk trendy.  Jeg gjør det ikke fordi jeg selv er konservativ eller elitistisk, jeg gjør det fordi vi da ville ha sluppet at svake serier og svake skuespillprestasjoner ble belønt.

Er Amazons «Transparent» så god at den fortjener både Golden Globe og Emmy-priser for henholdsvis beste komiserie og beste skuespiller i komiserie i sin første sesong? Den gjør den definitivt ikke. Fortjener Viola Davis en Emmy-pris for beste skuespillerinne i en dramaserie? Jeg har sett begge seriene, og den eneste grunnen til at belønningen av «Transparent» og Viola Davis? prestasjon kan forklares, er simpelthen fordi «Transparent» handler om et trendy emne og fordi Davis er afro-amerikaner. En blir belønt for å være tidsriktig og en fordi hun tilfeldigvis tilhører en gruppe mennesker og et kjønn som ikke har vært oversett i over seksti år.

Verre enn belønningen av «Transparent» og Davis, var Jon Hamms seier. Jeg har ikke sett alle sesongene av «Mad Men», men jeg har sett flere enn fire filmer hvor Hamm har vært med (inkludert en som ble skrevet av kona hans) og jeg kan ikke skjønne hvordan noen kan nominere ham, for ikke si belønne ham, med en pris for skuespill. Eller er det jeg som er blind for noe alle andre ser?

Heldigvis hadde natten noen vinnere som virkelig fortjente prisene de fikk. «Game of Thrones» vant fortjent ti priser, inkludert for beste drama, beste manus for drama og beste mannlige birolle (Peter Dinklage). Vant gjorde også min favoritt-komiserie; «Veep».

Resten av prisene varierer fra de som ikke fortjente det, men som jeg likevel klappet for («The Daily Show»), Allison Janney («Mom») og Uzo Aduba (Orange is the new black), til de gledelig overraskende (Regina King for sin prestasjon i «American Crime), Frances McDormand og Bill Murray (Olive Kitteridge), til de kjedelige (prisen for beste reality-serie til The Voice, et av de kjedeligste programmene på TV).

Og nå videre til Oscar-sesongen.

hits