leseriet

Hei. Jeg heter Mohammed og er opprinnelig fra Somalia. P denne bloggen kommer jeg primrt til skrive om bker og film; anmeldelser, tanker om litteratur/film og nyheter om forfattere/regisrer/filmer som jeg har stor sans for.

Siste innlegg

Lenker

Bloggdesign

Out brand is crisis


(bilde: huffingtonpost.com)

Det er ikke noen hemmelighet at Hollywood er et liberalt sted. Politisk er det Demokratiske partiet s dominant blant filmskaperne i byen at man automatisk antas tilhre den politiske venstresiden til man sier det motsatte, noe f tr gjre i frykt for miste karrieremuligheter.

Sosialt er bildet noe mer sammensatt.

P den ene siden er menneskene som jobber i filmbyen en gruppe med hy toleranse for alternative livsstiler og valg, og p den andre siden har filmstudiene, manusforfatterne og produsentene en noks konservativ holdning nr det gjelder hvilke karakterer de bringer til skjermen og hvem de velger til gestalte disse rollene.

Hollywood har et minoritetsproblem. Men ogs noe verre; det har et kvinneproblem.

At kvinnelige skuespillere, selv de beste, eldes ut av bransjen s snart de nrmer seg frtirsalderen er kjent. Hvorfor det skjer, finnes det ikke en altomfattende forklaring p. Men det finnes noen gode og gyldige teorier.

En gr ut p at finansrene, lik finansrer overalt, krever f igjen for investeringen sin, og nr valget str mellom satse p en mannlig karakter som menn og kvinner i alle aldre kan identifisere seg (menn antakelig fordi han er en mann, og kvinner fordi de har blitt historisk sosialisert til det) og en kvinnelig karakter som vil tvinge menn til se en kvinnefilm, s velger produsentene og finansrene nesten alltid alternativ nummer en.

Unntakene finnes. Jennifer Lawrence (fordi hun er ung), Scarlet Johannson (fordi hun er ung, og bare i de rette filmene) og Sandra Bullock (fordi hun ikke tar seg selv s serist og fordi hun er villig til vente p det rette prosjektet).

Selv er jeg av den oppfatning at problemene og lsningen har tre rtter; produsentene, manusforfatterne og publikum. Produsentene fordi det er de som gir incentiver til skribentene om hvilke prosjekter de aksepterer og vil satse p, manusforfatterne fordi de slavisk lar seg lede, og publikum fordi vi stadig belnner de samme ingrediensene.

Hvilket bringer oss til Our brand is crisis. Filmen handler om en valgkampstrateg (Bullock) som blir rekruttert til bist i valgkampen til en presidentkandidat i et latinamerikansk land. Opprinnelig var manuset og prosjektet skreddersydd for George Clooney. Men s droppet han ut. Samtidig var Bullock p jakt etter et godt manus hvor folkene bak filmen ikke hadde noe problem med skifte kjnnet p hovedpersonen. Resultatet er Our brand in crisis.

Vil filmen vre god fordi manuset opprinnelig var ment for en mannlig skuespiller? Det tror jeg ikke. Men jeg hper faktisk det, og jeg hper at Bullock vil bruke promoteringen av filmen til ppeke det urettferdige ved det hele.

Filmbransjen er annerledes enn de fleste bransjer. Men det br vre like uholdbart dirigere de gode prosjektene som bringer penger og bermmelse til mannlige skuespillere og regissrer som det er for en sjef reservere arbeidsoppgavene og prosjektene som bringer karrierefremgang for mannlige ansatte.




hits