leseriet

Hei. Jeg heter Mohammed og er opprinnelig fra Somalia. På denne bloggen kommer jeg primært til å skrive om bøker og film; anmeldelser, tanker om litteratur/film og nyheter om forfattere/regisører/filmer som jeg har stor sans for.

Lenker

Bloggdesign

Filmanmeldelse: Dark Places

Dark Places

Regi og manus: Gilles Paquet-Brenner
Med: Charlize Theron, Nicholas Hoult, Christina Hendricks, Corey Stoll, mfl.

Terningkast: 2

Mine favoritt krim-og-thriller-filmer har nesten alltid den ting tilfelles at de starter med ett enkelt premiss og tar av med karakterdybde og/eller uventede og interessante vendinger i spenningskurven, før de returnerer meg til virkeligheten med et smil om munnen. «Nattsvermeren», «One False Move», «Frailty», «The Yellow Sea» , hører til i denne kategorien.

Også de dårlige krimfilmene og thrillerne har også en del ting tilfelles: dårlig eller ikke-eksisterende karakterutvikling, for lite plott og enda verre -for mye plott. Jeg tror det siste skyldes at filmskaperne er så ivrige etter å lage en god krim/thriller (for jeg tror absolutt ikke at noen bruker 2-3 år på å lage en dårlig film) at de ? kanskje i et forsøk på å gjøre det vanskelig for publikum å gjette slutten- gjør plottet så innviklet og så surrete at slutten er nødt til å bli latterlig.

Det er dessverre det som har skjedd med «Dark Places».

Jeg har ikke lest boka til Gillian Flynn, forfatteren bak boka filmen er basert på. Så det er godt mulig at filmens franske regissør og manusforfatter, Gilles Paquet-Brenner, baserte filmen sin på en dårlig bok. Og det er synd hvis det er tilfellet, for regissørens evne til å bygge en atmosfære og Charlize Therons troverdige rolleprestasjon, hadde fortjent en bedre historie å lage film av.

I filmen spiller Theron Libby Day. Libby mistet moren og søstrene i en brutal massakre i Kansas tidlig på åttitallet. Med hjelp fra Libbys vitnemål ble en person dømt for drapene: storebroren hennes, Ben.

Mer enn to tiår etter hendelsen, har Libby ennå ikke kommet over tragedien. Den har levd i henne, og hun har levd av den. Bokstavelig. Hun er arbeidsløs, bor alene og har-når vi møter henne- lenge levd av pengene fikk for boka om drapene på familien og donasjoner empatiske fremmede har sendt henne. Men nå er kontoen snart tom.

Det er derfor hun motvillig takker ja når Lyle Wirth (Nicholas Hoult) og vennene hans dukker opp og vil bruke henne og erindringene hennes til å både tilfredsstille nysgjerrigheten sin og til å renvaske Ben. Gruppen er nemlig overbevist om at Ben ikke drepte familien hennes. Dermed starter gravingen etter hva som skjedde for nesten tretti år siden.

«Dark Places» er alt det en thriller ikke bør være: seig, flokete, lite spennende og disjointed (jeg finner ikke et passende norsk ord for dette). Libby og hennes historie er pirrende nok, det samme er Wirths gruppe.

Men når historiens nåtidsplan stort sett består av Libby som går på besøk hos forskjellige mennesker fra fortiden, uinteressante tilbakeblikksekvenser, og det mest kriminelle av alt- at den dropper Hoults Mordjeger-gruppe nesten umiddelbart, er det ikke rart at en begynner å kjenne filmens lengde på kroppen i kinosalen. Filmen er en time og femtitre minutter lang, men den virker lengre.

Så kommer slutten og spytter seerne i fjeset. Jeg ser en god del film, men jeg kan ikke huske sist jeg følte jeg ristet så lenge på hodet av en film. Veldig dårlig.

Det mest frustrerende er likevel ikke at filmen er dårlig, men at den er dårlig enda Theron, Hoult og Christina Hendricks (Mad Men) leverer varene.

Hvis du har planer om å dra på kino i helga, råder jeg deg til å styre unna denne og velge en annen film. Denne fortjener ikke pengene dine.

Anita Ness

27.08.2015 kl.22:03

Så synd at de ikke lyktes med denne filmen.Adresseavisa ga den en treer i dag, og du nå en toer. Boka er kjempebra den! Den beste jeg har lest av Flynn sine. Men det er kanskje ikke en bok det er enkelt å lage god film av?

leseriet

29.08.2015 kl.13:29

Anita Ness: Jeg tror regissøren hadde alt for mye respekt for materialet. Det er filmens største problem. Det andre er at filmer hvor mysteriet ligger i fortiden er avhengige av å ha en handlende skurk på nåtidsplanet for at det skal fungere godt. Denne filmen har ikke en slik skurk. Djevel-dyrkelsesaspektet ved plottet som jeg mistenker hadde en stor appell i boka, blir alt for tynt behandlet her til at det blir troverdig. Men selv det er mer troverdig enn den egentlige forklaringen på mysteriet.

Ina

29.08.2015 kl.23:37

Ser at denne har fått tynne tilbakemeldinger så det er vel bare å styre unna:)