leseriet

Hei. Jeg heter Mohammed og er opprinnelig fra Somalia. P denne bloggen kommer jeg primrt til skrive om bker og film; anmeldelser, tanker om litteratur/film og nyheter om forfattere/regisrer/filmer som jeg har stor sans for.

Siste innlegg

Lenker

Bloggdesign

Liket Som Forsvant


Enda det er morsomt, lrerikt, nrende og underholdende lese bkene til forfattere som lyktes bde kunstnerisk og kommersielt og som brukes som referanse i litteraturen generelt og i de respektive sjangrene spesielt, er det nesten like mye lre av lese forfatterne som sjelden eller aldri bli nevnt.

Kanskje mer hvis man tar over seg det enkle faktum at det er langt, langt, langt flere av den siste gruppen enn de som tilhrer den eksklusive frste eliten. Shakespeare og Ibsen er sjeldenheter i scenekunsten. Dickens og Flaubert og Proust og Joyce og Hamsun er dominerende stjerner blant romanforfattere. Christie, Poe, Chandler og King er andre som har dominert i det nye litterre landskapet. De er unntaket. De frste navnene som streifer oss nr vi blir spurt om de strste i litteraturen.

Men spar en tanke for alle de titusener av forfattere som aldri ndde opp, som aldri vil n opp. Ogs de skrev/skriver, ga/gir ut bker og ble/blir lest av et publikum med en varierende strrelse. S ble/blir de lagt til side og glemt. Det er ofte det som skjer med de fleste skrivende. Og det er de heldige.

Resten forsvinner i et mer eller mindre altoppslukende svart hull. De mest uheldige av disse, vil oppleve at det svarte hullet av og til spytter ut bkene deres, minus deres eget navn.

P midten av 1950-tallet hadde dette svarte hullet et navn i Australia: Cleveland Publishing. Forlaget ble etablert tidlig p 1950-tallet, fr TV-en kom til landet i 1956,og ga nesten bare ut Western-bker. Det var en populr sjanger. Australiere, akkurat som nordmenn senere, hadde sansen for tffe helter med moralsk ryggrad og en evne til tle et slag mot kjaken.

Som fans av hardkokt noir godt vet, er cowboyen det nrmeste en kommer en storebror og forlper for den rakryggede sub-sjangeren vi alle er s glade i. Det betyr ikke at det ikke er noen forskjeller, det er det. Men disse forskjellene er spass sm at det ikke skal mye velvilje til for glatte dem over. Det var i hvert fall det som skjedde da Cleveland Publishing bestemte seg for transplantere en amerikansk karakter, privatdetektiven Larry Kent, til Australia.

Det skjer i de senere bkene av det som etter hvert ble en serie p over 400 titler. I de frste befinner detektiven seg fortsatt i hjemlandet, nrmere bestemt i New York omrdet.

Det er der vi mter ham i Liket som forsvant. Kent har akkurat forfrt en kvinne med tvilsom karakter (hun er danser p en bule, men ses p som en eskorte, alts prostituert) nr han oppdaget liket av en kvinne. Siden mobiltelefoner ikke eksisterer, kjrer han til den nrmeste telefonautomaten og ringer det lokale politiet.

Og det er da mysteriet begynner.

Etterforskerne fra det lokale politikontoret er s vidt p plass nr det blir klart at liket er borte. Men Kent er ikke villig til akseptere skjenneprekenen til det lokale politiet, og insisterer p at det m settes i gang en etterforskning. Det fr han ikke gehr for. S han setter i gang sin egen.

Det lokale politiet som frst er villige til avskrive ham og hans steile holdning som et misforsttt forsk p imponere en hore, fr raskt nok av uroen han sprer rundt i byen med sin graving. Dermed inntar de en mer resolutt holdning: de vil ha ham ut av byen sin.

Men Kent er ikke en mann som lett lar seg herse med. Koste hva det koste vil.

Liket som forsvant er ikke en bok du vil huske fordi den har minneverdige karakterer, fantastiske vrier eller bitende replikker. Det du fr er usminket, ublandet og ren underholdning fra frste side til siste.

Det er verdt noe. Selv nr boka ikke har en navngitt forfatter.

Les den!

Tittel: Liket som forsvant
Utgitt: 1968
Forlag: Uniprint
Sider: 127

Terningkast: 5




hits