leseriet

Hei. Jeg heter Mohammed og er opprinnelig fra Somalia. P denne bloggen kommer jeg primrt til skrive om bker og film; anmeldelser, tanker om litteratur/film og nyheter om forfattere/regisrer/filmer som jeg har stor sans for.

Siste innlegg

Lenker

Bloggdesign

Taus himmel av Shusaku Endo



"Vi er p vei, vi er p vei
Vi er p vei til Paradisets tempel
Til Paradisets tempel
Til det store tempel" s. 68, (synges av kristne fr de drepes)

Enda 1500-tallet og 1600-tallet sies vre de to mest sentrale rhundrene i renessansen, var denne perioden ogs en av de mrkeste i klodens historie.

Europa ble revet i stykker av kriger. I Amerika ble de innfdte indianerne tvunget til arbeide i gruver og elver for kolonister som feilaktig hadde lovet sine kongelige sponsorer at Det nye Verden bugnet av gull og grnne skoger, en pstand de forvrig ikke var villige til gi opp til og med nr indianerne sluttet formere seg fordi de var for utmattet, og de f som gjorde det druknet eller kvalte avkommet sitt for at de skulle unng deres skjebne. Det frte som kjent til at kolonistene hentet slaver fra Vest Afrika.

Omtrent samtidig skjedde det noe interessant i Asia; Japan begynte lre av Kina og lukke seg mot alle inntrengere. Primrt Portugiserne, men senere ogs flere andre Europeiske land.

Det er enkelt tro at det hovedsakelig handlet om japansk proteksjonisme og uvilje mot la landet sitt bli oversvmt av Europeiske varer. Det var det ikke. Faktisk handlet det ikke om handel. Det handlet om religion.

Ethvert land som vil bli rik p handel, har ogs ambisjoner om selge ideene sine til verden. Det er sant i dag og det var sant p 1500-og-1600-tallet. I dag er ideene frst og fremst liberalisme/markedsliberalisme (USA/Europa) og statsstyrt blandingskonomi/sosialisme med srlige kinesiske kjennetegn, som det s fint heter.

Ettersom Kina hadde trukket seg innover og den muslimske verden var tilfreds med det den hadde, var det bare to Europeiske spillere p banen: protestantismen og katolisismen. Mer presist var det Portugal og Spania p den ene siden, og England og i mindre grad Nederland p den andre.

Leirene konkurrerte om territorier og markedsadgang. Men viktigere enn det konkurrerte de om vinne nye tilhengerskarer utenfor det Europeiske kontinentet. Og det er her Japan kommer inn.

Landets handel med Europeiske land, protestantiske s vel som katolske, betydde at europeiske land forventet at penhet for deres varer ogs betydde penhet for deres ideer og de som spredte dem, alts deres religioner og prester. Det aksepterte Japanerne. Men bare til et visst punkt.

Punktet ble ndd p slutten av 1500-tallet. Da var det, iflge mange anslag, s mange som 300000 kristne i landet. Det var et urovekkende antall for shogunene, som fryktet at Europeerne ville bruke trosfellene til frst underminere styresmaktene, fr de rekrutterte de i en pen konflikt som hadde et enkelt ml; legge Japan under seg.

Regimets reaksjon var frst forby kristendommen. S kommunisere til Europeiske handelsskip og landene de tilhrte at Japan ikke ville gi prester adgang. Og da det ikke fungerte fordi kristne geistlige og srlig de fra katolske land, simpelthen lot seg bli smuglet inn, startet forflgelsen.

Det er dette den japanske forfatteren Shusaku Endos Taus himmel handler om.

I midten av 1630-tallet, er Francisco Garrpe og Sebastian Rodrigues to unge prester med et rosenrdt syn p verden og et inderlig nske om spre Guds ord. Det er de ikke alene om. Deres lrer og forbilde, fader Ferreira, har allerede dratt ut i verden, reist til sten og via Macau dratt til Japan for omvende hedningene fra Buddhismen. N vil Garrpe og Rodrigues flge i hans spor.

Men Japan er ikke et innbydende sted for en kristen. Enhver som bekjenner seg til troen blir torturert, s tvunget til falle fra, og deretter enten korsfestet ved strandkanten slik at sjstigningen drukner dem sakte, eller gitt sin frihet, alt etter lynet til prefektene i de forskjellige omrdene.

Det skremmer ikke Rodrigues og Garrpi. De er overbevist om helligheten ved misjonen sin. Og de blir ikke mindre motiverte til dra nr de hrer at fader Ferreira har sluttet kommunisere med misjonshovedkvarteret i Macau. Man frykter at styresmaktene har tatt ham.

Fordi de verken snakker sprket eller vet hvor landet ligger, bde bokstavelig og i overfrt betydning, trosser de sine instinkter og betaler en japaner i Macau til guide dem gjennom overferden. Japaneren heter Kichijirio og de er ikke skeptiske, ja foraktfulle, overfor ham fordi de er rasister, enda de av og til er det. Forakten deres er derimot bunnet i Kichijirios feige karakterlshet. Han var nemlig en kristen, fr han falt ifra og skammen fikk ham til bli dranker og flyktning i Macau.

Kan man i det hele tatt stole p en slik slett skapning? Det vet de ikke. Men det finner de snart ut, sammen med mye annet.

Hvorfor du br lese den

Taus himmel handler ikke bare om to unge idealister som reiser ut i verden. Det handler heller ikke en gang om en redningsaksjon. Begge elementene driver handlingen frem, men i bunn og grunn handler det om noe langt mer skjellsettende, tankevekkende og uforglemmelig: hva det vil si vre troende, hva det vil si vre frafallen, hvordan man tjener Gud (slik karakterene oppfatter det), om utholdenhet i det mrkeste mrke, og om mot? Uforstelig, inspirerende og mektig mot.

Om noen mneder vil Martin Scorseses film, basert p boka, komme p kino.

Les boka fr du ser filmen.

Anbefales p det sterkeste!

Tittel: Taus himmel
Utgitt: 1971
Forlag: Gyldendal Norsk Forlag
Sider: 216

Terningkast: 6


hits